Czy można zbudować uczelnię, która nie tylko uczy, ale też rozumie? Uniwersytet Gdański odpowiada: tak. W ramach projektu Dostępny UG 2.0 ruszyły działania, które mają na celu coś więcej niż tylko edukację – mają budować empatię, zrozumienie i realne wsparcie. Obszar ósmy projektu to serce tej zmiany, gdzie świadomość na temat niepełnosprawności staje się fundamentem nowoczesnej, inkluzywnej akademii
SZKOLENIA, KTÓRE OTWIERAJĄ OCZY I SERCA
Obszar ósmy projektu Dostępny UG 2.0 koncentruje się na podnoszeniu w całej społeczności akademickiej świadomości o niepełnosprawności oraz szczególnych potrzebach niektórych osób. To nie tylko cykl szkoleń – to zaproszenie do wspólnego budowania uczelni, w której każdy ma swoje miejsce. W ramach działań zaplanowano aż 120 specjalistycznych szkoleń –111 dla kadry dydaktycznej, kierowniczej i administracyjnej oraz 9 dla przedstawicieli struktur studenckich. Każde szkolenie trwa 6 godzin dydaktycznych i zawiera moduły warsztatowe, które pozwalają uczestnikom nie tylko zdobyć wiedzę, ale też przećwiczyć ją w praktyce. Interaktywna formuła sprzyja wymianie doświadczeń, a każdy uczestnik otrzymuje materiały oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Szkolenia prowadzone są przez doświadczonych trenerów z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego – partnera projektu. Ich tematyka porusza wszystkie osiem obszarów dostępności i obejmuje m.in.:
- wsparcie osób w kryzysie psychicznym i z zaburzeniami poznawczymi,
- komunikację w sytuacjach kryzysowych, dostępność cyfrową, architektoniczną i dydaktyczną,
- prosty i inkluzywny język,
- organizację dostępnych wydarzeń i działań promocyjnych,
- aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnościami.
Do końca czerwca odbyło się już 15 szkoleń, w których udział wzięło 256 osób. Od września ruszyła kolejna tura – harmonogram i zapisy dostępne są na stronie Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością (BON UG) w zakładce Projekt Dostępny UG 2.0. Chętnych oczywiście nie brakowało. To cieszy!
SZKOLENIA WYJAZDOWE – NAUKA W SKUPIENIU I Z DALA OD CODZIENNOŚCI
Projekt przewiduje również dwudniowe szkolenia wyjazdowe dla osób, które już posiadają podstawową wiedzę z zakresu dostępności. Wykorzystanie zewnętrznej infrastruktury pozwala na intensywną pracę w skupieniu, z dala od codziennych obowiązków. To przestrzeń, w której rodzą się nowe pomysły i głębsze zrozumienie.
DŁUGOFALOWE ZMIANY – NIE TYLKO SZKOLENIA, ALE TEŻ SYSTEMOWE WSPARCIE
Obszar ósmy to także:
- cykl dostępnych webinarów z tłumaczeniem na PJM i napisami, elearningowy kurs dla nowych pracowników i kadry kierowniczej, procedura cyklicznych szkoleń z zakresu dostępności,
- szkolenia dla zespołu BON, które pogłębiają kompetencje w ośmiu obszarach dostępności.
UG JAKO PRZESTRZEŃ DLA KAŻDEGO
Podsumowując prowadzony od kilku miesięcy cykl dotyczący projektu Dostępny UG 2.0 chcemy napisać, że projekt ten to nie tylko działania – to filozofia, która mówi: każdy głos się liczy, każda potrzeba jest ważna. Uniwersytet Gdański nie tylko dostosowuje przestrzeń, ale też, a nawet –przede wszystkim – buduje kulturę otwartości. Dzięki takim inicjatywom uczelnia staje się miejscem, gdzie różnorodność nie jest wyzwaniem, lecz wartością. Miejscem, gdzie nauka spotyka się z człowiekiem. Bo prawdziwa akademia bez barier to taka, która widzi więcej – i czuje głębiej.
_______________________________________________________________________________
Artykuł powstał we współpracy z dr Justyną Rogowską, kierowniczką BON.

Projekt Dostępny UG 2.0 współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), Priorytet 3 – Dostępność i usługi dla osób z niepełno- sprawnościami, Działanie 03.01 – Dostępność szkolnictwa wyższego, nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0159/24, Kierownik Projektu: dr Justyna Rogowska

