W dniach 23‒25 października br. na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego odbył się Festiwal Filmów Studenckich Cinerama Fest 2025, który dostarczył nam wielu filmowych emocji. Poza pokazami filmów trójmiejskich studentów na naszych festiwalowiczów czekały wydarzenia towarzyszące w postaci bloków pozakonkursowych, spotkań z ludźmi kina oraz warsztatów operatorskich. Innymi słowy ‒ przeżyliśmy trzy dni pełne niezapomnianych wrażeń!
Festiwal Cinerama Fest 2025 otworzyła przedpremierowa projekcja filmu Życie dla początkujących. Film ten zdobył nagrody na Między- narodowym Festiwalu Kina Niezależnego OFF CAMERA i Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Ponadto znalazł się w Konkursie Głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
‒ Mamy nadzieję, że to nie tylko obecność reżysera – Pawła Podolskiego ‒ sprawiła, że państwo tak licznie przybyli! – zażartował Michał Biełuszko, dyrektor Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”. – Czekają nas dwa dni pełne emocji podczas wspólnego oglądania filmów stworzonych przez studentów gdańskich uczelni. Zdajemy sobie sprawę, że w tym roku formuła festiwalu wygląda nieco inaczej, ale bez zmian nie pójdziemy do przodu. Chcemy rozwijać się tylko dla dobra społeczności studenckiej. Także życzę wszystkim owocnego i radosnego czasu podczas wspólnego oglądania filmów!
Zaraz po projekcji odbyło się spotkanie z reżyserem filmu oraz członkiem Jury tegorocznego festiwalu Cinerama Fest ‒ Pawłem Podolskim, z którym rozmowę poprowadził dr Paweł Biliński. Podczas panelu poznaliśmy kulisy powstawania scenariusza filmu oraz wyboru aktorów i filmowych lokacji. Przekonaliśmy się także, że wampirów nie trzeba się bać… Spotka nie oraz poprzedzający je seans wzbudziły duże zainteresowanie i przyciągnęły na Cineramę wielu trójmiejskich pasjonatów kina.
Piątek, czyli pierwszy oficjalny dzień festiwalu, rozpoczął się od spotkania z Anną Serdiukow ‒ dyrektorką programową Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” oraz przewodniczącą Jury Cineramy 2025. Tematem głównym rozmowy były wyzwania towarzyszące pracy podczas organizacji festiwali filmowych.
Anna Serdiukow opowiedziała m.in. o procesie selekcji filmów, tworzeniu programu festiwalu i trendach spotykanych w kinie tworzonym przez debiutantów. Przybliżyła nam również swoje do świadczenia zawodowe jako dziennikarki i dyrektorki programowej, a także odpowiedziała na wszystkie pytania nurtujące publiczność. Następnie dzięki współpracy z naszą gościnią zaprezentowaliśmy przed trójmiejską publicznością trzy filmy wyróżnione na Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”.
Dalsza część dnia wypełniona była dwoma blokami filmów studenckich. W pierwszej kolejności obejrzeliśmy produkcje z przeglądu pozakonkursowego zatytułowanego Panorama Gdańska, a następnie zapoznaliśmy się z pierwszym blokiem filmów konkursowych. Zaprezentowane filmy cieszyły się dużym uznaniem, co w widoczny sposób przełożyło się na liczbę głosów oddanych tego dnia w głosowaniu na Nagrodę Publiczności.
Ostatni dzień festiwalu był zdecydowanie najintensywniejszy. Rozpoczęliśmy go warsztatami operatorskimi poprowadzonymi przez Kacpra Gawrona ‒ operatora filmowego w Bałtyku (2025, reż. Iga Lis). Na przykładzie tego właśnie filmu Kacper zdradził nam, w jaki sposób opowiadać obrazem w filmie dokumentalnym. Co więcej, opowiedział również o budowaniu dramaturgii wizualnej oraz czynnikach, na które należy zwrócić uwagę podczas dobierania kadru pod konkretną scenę i jej bohatera. W ramach praktycznej części warsztatów skupił się na ustawieniach kamery i możliwościach, które dają po szczególne obiektywy w wyborze narracji wizualnej. Osoby obecne na warsztatach mogły spróbować swoich sił za kamerą.
Pozostała część soboty była poświęcona filmom z Konkursu Głównego. Obejrzeliśmy dwa bloki filmowe, na które młodzi twórcy zaprosili swoje rodziny oraz znajomych. Po każdym z bloków twórcy filmów otrzymali upominki od organizatorów festiwalu.
W końcu nadszedł moment, na który wszyscy czekali ‒ gala zamknięcia, podczas której jury podzieliło się swoimi refleksjami na temat zaprezentowanych filmów i skierowało kilka słów od siebie w stronę młodych filmowców.
‒ Nasze dyskusje dotyczące werdyktu trwały dość długo – niech to świadczy o poziomie selekcji i filmach konkursowych. Nie mieliśmy ani gotowych odpowiedzi, ani pewniaków: niemal każdy film otwierał pole do analizy i rozmów, przestrzeń do interpretacji, dialogu, wymiany opinii, emocji. Różnorodne tematycznie i formalnie filmy studenckie zbudowały intrygujący, ale też dowcipny, czy wręcz miejscami autoironiczny portret pewnej społeczności: dialogujące ze sobą historie ukazują spolaryzowane, ale poszukujące pokolenie wyrosłe na technologii, social mediach, cytatach z popkultury i kina. Twórcy konkursowych krótkich metraży bardzo dobrze wiedzą, jak używać narzędzi, nie boją się czytelnych referencji i odniesień wizualnych – ze swadą czerpią z kanonicznych dzieł – czują obraz i dialog, potrafią zbudować atmosferę, wykreować świat. W wielu filmach czuć było także odwagę i świadomość już ukształtowanych osobowości filmowych oraz frajdę z samej pracy na planie – wyobraźnię młodych twórców, gotowość do przekraczania granic, przełamywania schematów, podejmowania ryzyka i popełniania błędów. Kino to również rozrywka: tylko tyle i aż tyle. W postcovidowym świecie krzepi przeświadczenie, że za nie którymi filmami stoją trwale i sil- nie zbudowane relacje – film, nawet niespełniony, to doświadczanie wspólnotowe, tak na sali kinowej, jak i na planie – mówiła przewodnicząca komisji Jury Cinerama Fest 2025 Anna Serdiukow.


Nagrody zostały wręczone przez Jury oraz Michała Biełuszkę.
I miejsce (nagroda w wysokości 2000 zł): Heelflip w reżyserii Andrzeja Habasa – za wyraziste wykreowanie świadomej opowieści filmowej o dorastaniu, próbie odnalezienia odwagi w szukaniu bliskości i autentyczności, za trafne i umiejętne decyzje inscenizacyjne oraz za wrażliwość w stworzeniu spójnego świata, a przede wszystkim wiarygodnego i poruszającego portretu głównego bohatera.
II miejsce (nagroda w wysokości 1000 zł): Też kiedyś byłam harcerką w reżyserii Olgi Malinowskiej – za pełne empatii opowiedzenie historii o miłości i potrzebie akceptacji, za kreacyjną formę, która łączy dokumentalną szczerość z poetyckim obrazem, oraz za oddanie symbolicznego głosu wielu kobietom, które w rytmie natury odnajdują swoją siłę i wspólnotę.
III miejsce (nagroda w wysokości 500 zł): Kwiat strzygi w reżyserii Martyny Modrzejewskiej – za soczysty, piękny i mądry portret siostrzeństwa. Za świat w stylu noir, wykreowany świadomie, wiarygodnie i konsekwentnie, mimo ograniczeń budżetowych. Za dowcipne wpisanie słowiańskiej legendy we współczesne kino gatunkowe – czuć świeżą krew filmową!
Wyróżnienie otrzymał film Ona żyje w reżyserii Marcela Pawluka – za świadome sięgnięcie po radykalną i okrutnie zabawną formę, która przypomina nam, że rozrywka w polskim kinie jeszcze nie umarła…
Przyznano również Nagrodę Publiczności, a filmem, który skradł serca widzów, okazał się być W czepcu urodzony w reżyserii Aleksandry Kochanek.
Nagrodzone i wyróżnione filmy zostaną pokazane podczas kolejnej edycji Festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie!
‒ Każdy film, który znalazł się w Konkursie Głównym czy Panoramie Gdańska, zasługuje na uznanie i brawa za trud włożonej pracy. Tegoroczna edycja Cinerama Fest pokazała, że studenci uczelni, które nie są typowymi szkołami filmowymi, trzymają poziom i potrafią stworzyć coś ciekawego na własnych warunkach. Chcemy dalej rozwijać i profesjonalizować nasz uczelniany festiwal oraz dać studentom coraz to lepsze możliwości na własną realizację. Organizacja tegorocznej edycji była inspirująca, ale pokazała też, że przed nami jeszcze dużo pracy podczas kolejnych edycji – mówiła Anna Balkiewicz, koordynatorka i organizatorka Festiwalu Filmów Studenckich Cinerama Fest 2025.
Po wręczeniu nagród nastał moment na wspólne świętowanie i taneczne zakończenie festiwalu na filmowym silent disco.
Tegoroczna Cinerama dostarczyła wszystkim festiwalowiczom niezapomnianych emocji. Wyświetlane w trakcie festiwalu filmy zaskakiwały pomysłowością, różnorodnością gatunków i kunsztem wykonania. Bawiły, wzruszały, nie kiedy wywoływały dreszczyk emocji. Festiwal stał się przestrzenią dla wielu interesujących rozmów i rozwijających kompetencje filmowe warsztatów, a przede wszystkim był miejscem, w którym młodzi twórcy mogli dzielić się swoimi filmami z szerszą publicznością i wspólnie budować wspierającą się wzajem nie społeczność miłośników kina.
Dziękujemy wszystkim za obecność podczas Cinerama Fest 2025 i do zobaczenia za rok!
***
Producentem wykonawczym Festiwalu Filmów Studenckich Cinerama Fest 2025 jest Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy działające w strukturach Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”.
Jury Cinerama Fest 2025: Anna Serdiukow – dyrektorka programowa Festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie, Paweł Podolski – reżyser filmu Życie dla początkujących, Kacper Gawron – autor zdjęć do filmu Bałtyk, Weronika Orzechowska – przedstawicielka Gdańskiej Komisji Filmowej.
***
Organizatorzy: Uniwersytet Gdański, Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego „Alternator”, Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy, Dyskusyjny Klub Filmowy UG „Miłość Blondynki”.
Partnerzy: Uczelnie Fahrenheita, Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”, Klub Żak, Kolonia Artystów, Kino Kameralne Cafe, Euroshorts, Teatr Wybrzeże, Forum Młodego Kina, Gdańska Fundacja Filmowa.
Patroni medialni: portal Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio MORS, CDN ‒ Twoja Gazeta Studencka, „Gazeta Uniwersytecka”, SpoilerMaster – Podcast do słuchania po seansie.
Kinga Ciesielska/PR ACK UG

