Wiodąca agencja rankingowa o światowym zasięgu, QS World University Rankings, sięgnęła po aktualny i istotny temat zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem, opracowując ranking mierzący zaangażowanie uczelni wyższych w tę tematykę. Filarami metodologii rankingu stały się trzy główne komponenty: wpływ społeczny (Social Impact) z wagą 45% oceny końcowej, wpływ na środowisko (Environmental Impact) z tą samą wagą, oraz zarządzanie instytucją (Governance) z wagą 10%.
Tak dobrane komponenty oceny uczelni wyższych korespondują z wchodzącym stopniowo do sektora przedsiębiorstw obowiązkiem zbierania i ujawniania danych w zakresie ESG (Environmental, Social, Governance), nałożonym przez unijną dyrektywę w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD).
QS WORLD UNIVERSITY RANKINGS: SUSTAINABILITY – O METODOLOGII
Opisane wyżej kompleksowe podejście do zagadnienia znajduje swe odbicie w dość skomplikowanej metodologii. Na trzy główne kryteria oceny składają się bowiem poszczególne komponenty. I tak w ramach kryterium wpływ społeczny ocenie podlegają: działania równościowe na uczelniach (8 wskaźników tworzy tu ocenę końcową), wymiana wiedzy (4 wskaźniki), wpływ prowadzonej edukacji (5 wskaźników), zatrudnialność i perspektywy absolwentów (6 wskaźników) oraz zdrowie i dobrostan (3 wskaźniki). W ramach kryterium wpływ na środowisko oceniano działania na rzecz zrównoważonego rozwoju (10 wskaźników) oraz edukację i badania naukowe związane ze środowiskiem (odpowiednio 3 i 4 wskaźniki). Ocenę zarządzania instytucją opracowano na podstawie 10 wskaźników, które nie zostały pogrupowane tematycznie.
Uczelnie, które chciały poddać się ocenie w tym zestawieniu, musiały opracować szczegółowy i obszerny raport umożliwiający bardzo drobiazgową ocenę w 53 poszczególnych wskaźnikach.
UNIWERSYTET GDAŃSKI W QS WORLD UNIVERSITY RANKINGS: SUSTAINABILITY 2026 – MIEJSCE NA PODIUM WŚRÓD NAJLEPSZYCH POLSKICH UCZELNI
W ogólnym zestawieniu QS World University Rankings: Sustainability 2026 nasza uczelnia sklasyfikowana została na 363 miejscu na świecie, 167 w Europie oraz na 3 miejscu wśród 26 polskich uczelni. W stosunku do roku ubiegłego poprawiliśmy ogólny wynik punktowy z 72,1 na 74,5 (na 100 możliwych do zdobycia punktów). Tym razem na pozycji krajowego lidera znalazł się Uniwersytet Jagielloński (punkty: 79,1/100; 271 miejsce na świecie), drugie miejsce zajął Uniwersytet Warszawski (78,1/100; 286). Znaczące pozycje w pierwszej pięćsetce zestawienia zajęły Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (70,6/100; 455) oraz Politechnika Gdańska (69,7/100; 479). Pozostałe krajowe uczelnie sklasyfikowano na bardziej odległych pozycjach – 7 instytucji zmieściło się w pierwszym tysiącu rankingu, kolejnych 14 uczelni sklasyfikowano poza pierwszym tysiącem.

Uniwersytet Gdański uplasował się na najwyższym stopniu krajowego podium oraz na drugim miejscu wśród uczelni Europy Wschodniej w kategorii E – Environmental Impact. Daje nam to 134 pozycję wśród uczelni europejskich i 306 na świecie, co potwierdza najwyższą jakość w nauczaniu i badaniach na rzecz środowiska. Najwyżej oceniono edukację związaną ze środowiskiem (pozycja lidera w Polsce i 189 miejsce na świecie) oraz zrównoważony rozwój środowiska (rozumiany jako strategia i działania instytucji na rzecz zrównoważonej przyszłości środowiska) – także w tej kategorii uzyskaliśmy najwyższe noty spośród wszystkich polskich uczelni.
W kategorii S – Social Impact – nasza uczelnia zajmuje 4 miejsce w Polsce i 526 na świecie (najwyżej ocenione aspekty to działania równościowe – 360 pozycja na świecie – oraz zdrowie i dobrostan – 394). W kategorii G – Governance – Uniwersytet Gdański utrzymuje silną lokatę w Polsce (4 miejsce) i na świecie (270 miejsce), co potwierdza najwyższą jakość w zarządzaniu instytucją.
Po raz kolejny, zajmując wiodące miejsce w rankingu „społecznym”, nasza uczelnia potwierdziła silną pozycję wśród uczelni w Polsce i na świecie w mierzeniu się z wyzwaniami, jakie stawia nam współczesny świat.
KORZYŚCI Z UDZIAŁU W RANKINGACH ZWIĄZANYCH ZE ZRÓWNOWAŻONYM ROZWOJEM
W sumie ocenie w tegorocznej edycji rankingu poddało się 2001 uczelni z całego świata, w tym 620 uczelni europejskich i 26 polskich. Zainteresowanie poddaniem się ocenie w tym zestawieniu rośnie systematycznie z roku na rok. Poprzednia edycja obejmowała 1751 uczelni ze świata, 563 instytucje europejskie i 22 krajowe. Dla uczelni uzyskane wyniki potwierdzają, czy obrany kierunek i strategia rozwoju korespondują z globalnymi trendami rozwojowymi wyznaczanymi dla instytucji szkolnictwa wyższego oraz czy jakość prowadzonych badań i edukacji pozwala na wniesienie istotnego wpływu na rzecz społeczności i środowiska. Ranking ocenia społeczny i środowiskowy wpływ uniwersytetów jako pracodawców oraz ośrodków edukacyjnych i badawczych, stawiających czoła wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem w złożonej organizacji. Innym celem tego zestawienia, jak i pozostałych rankingów mierzących zaangażowanie uczelni wyższych w zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem, jest zapewnienie studentom unikalnego wglądu w to, które instytucje wykazują zaangażowanie w budowanie bardziej bezpiecznego, przyjaznego świata. QS World University Rankings: Sustainability nie ogranicza się do mierzenia samego zaangażowania, ale szuka jego zewnętrznych dowodów – od wpływu, jaki absolwenci wywierają na naukę i technologię w celu rozwiązania kwestii klimatycznych, po wpływ badań prowadzonych w ramach 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Więcej informacji:
- pełne wyniki rankingu: https://www.topuniversities.com/sustainability-rankings
- metodologia rankingu: https://www.topuniversities.com/university-rankings/sustainability-rankings/methodology
mgr Katarzyna Gregorowicz-Bielawska
Biuro Analiz i Ekspertyz UG

