Maj był dla Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego miesiącem owocnym w spotkania chóralne, inspiracje, nawiązywanie międzynarodowych kontaktów oraz współpracę międzyuczelnianą.
FESTIWAL „UNIVERSITAS CANTAT”
W dniach 18–21 maja 2022 roku w Poznaniu odbył się XV Międzynarodowy Festiwal „Universitas Cantat”, gromadzący różnorodne chóry działające w środowiskach akademickich. W tegorocznej edycji festiwalu, na zaproszenie dyrektora wydarzenia, prof. Krzysztofa Szydzisza, oraz wicedyrektor, dr hab. Joanny Piech-Sławeckiej, prof. UAM, oprócz Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego udział wzięły znakomite zespoły: Dragan Shuplevski Choir z Uniwersytetu Świętych Cyryla i Metodego w Skopje (Macedonia), Vox Iuvenalis z Uniwersytetu Technologicznego w Brnie (Czechy), KIT Kammerchor z Instytutu Technologii z Karlsruhe (Niemcy), Chór Kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus Humanus”, a także gospodarze festiwalu: Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Orkiestra Kameralna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Formuła festiwalu zakłada niekonkursową wymianę kulturalnych i artystycznych doświadczeń, wzajemne inspirowanie się, współpracę oraz zawieranie nowych znajomości. Efektem wspólnej pracy na różnego rodzaju warsztatach, próbach z dyrygentami z zagranicy i Polski: Saszo Tatarchevskim (Macedonia) i Jackiem Sykulskim, a także przyjacielskiej integracji wszystkich uczestników, był koncert finałowy. W jego trakcie wybrzmiał utwór Iam semper skomponowany przez Jacka Sykulskiego do słów Olgi Tokarczuk.
Gościem specjalnym Festiwalu „Universitas Cantat” 2022 był wybitny gdański solista, perkusista, kameralista, dyrygent i promotor sztuki perkusyjnej – prof. dr hab. Piotr Sutt, który obecnie jest kierownikiem Katedry Perkusji Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Prowadził on interdyscyplinarne warsztaty zatytułowane „Magia rytmu i czar przestrzeni dźwiękowej”, podczas których chórzyści mieli okazję zagrać na przeróżnych instrumentach perkusyjnych, doskonalić poczucie rytmu w mniejszych, międzynarodowych grupach, doświadczyć improwizacji dźwiękowej na zadany temat (odgłosów maszyny, wpływania statku do portu, dżungli czy środowiska morskiego), a przede wszystkim – świetnie się bawić. Festiwal uświetnił również występ utytułowanej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales, The Bacewicz Percussion Ensemble oraz multiinstrumentalisty etnicznego T.ETNO Tomasza Drozdka.
![Festiwal „Universitas Cantat” (Fot. Magdalena Niestoruk).](https://gazeta.ug.edu.pl/wp-content/uploads/2023/08/20220518_212017-Fot.-Magdalena-Niestoruk-1365x1024.jpg)
![Jubileuszowy koncert w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (Fot. Paweł Sudara).](https://gazeta.ug.edu.pl/wp-content/uploads/2023/08/B22A6347PS-Fot.-Pawel-Sudara-1536x1024.jpg)
Każdy zaproszony na festiwal chór zobowiązany był zaśpiewać dwa recitale w ramach koncertów towarzyszących. Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego pod kierunkiem Anety Majdy wykonał 50-minutowy i 20-minutowy repertuar na głównej auli UAM oraz w miejscowości Murowana Goślina na zaproszenie prof. Elżbiety Wtorkowskiej. Jednym z punktów wydarzenia było również spotkanie delegacji poszczególnych zespołów z prorektorem ds. współpracy międzynarodowej UAM, prof. Rafałem Witkowskim, w którym ze strony UG uczestniczyli: manager chóru – Magdalena Niestoruk, dyrygentka Aneta Majda oraz asystent i akompaniator Akademickiego Chóru UG – Filip Cieszyński.
JUBILEUSZOWY KONCERT W POLSKIEJ FILHARMONII BAŁTYCKIEJ
Tydzień po zakończeniu festiwalu poznańskiego, w sobotę 28 maja, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbył się koncert z okazji 75-lecia Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego im. Tadeusza Tylewskiego. W czasie koncertu premierowo wybrzmiała inspirowana morzem kompozycja Anny Rocławskiej-Musiałczyk Tam i tu, wykonana przez dwa znakomite chóry: Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego oraz Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego im. Tadeusza Tylewskiego.
W pierwszej części połączone zespoły wykonały Gaudeamus igitur, następnie każdy z chórów zaprezentował krótki recital a cappella. W drugiej części koncertu na scenie pojawili się uznani, wywodzący się z Trójmiasta, jazzmani: Mikołaj Trzaska (saksofon), Olo Walicki (kontrabas), Jacek Prościński (perkusja). Przy fortepianie zasiadła kompozytorka, Anna Rocławska-Musiałczyk. Połączone chóry (ponad stu śpiewaków) poprowadził Błażej Połom – dyrygent świętującego 75-lecie Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Niesamowita kompozycja muzyczna zamówiona specjalnie na jubileusz, do słów wiersza profesora Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego Bogdana Jaremina, została niezwykle entuzjastycznie przyjęta przez licznie zgromadzoną w Filharmonii Bałtyckiej publiczność, owacjom i zachwytom nie było końca. Atmosfera przyjaźni i dobrej współpracy, która towarzyszyła realizacji projektu oraz w trakcie koncertu, to piękna prognoza międzyuczelnianej kooperacji i wspólnych inicjatyw na najwyższym artystycznie poziomie. Akademicki Chór UG do występu przygotowali Aneta Majda oraz Filip Cieszyński, za organizację odpowiedzialna była Magdalena Niestoruk.
Aneta Majda
Magdalena Niestoruk