Na Uniwersytecie Gdańskim prowadzone są dwa sklepy, w których studenci, doktoranci, pracownicy, a także sympatycy i absolwenci naszej uczelni mogą kupić produkty sygnowane logo UG. Dlaczego sklepy powstały? W jakie produkty możemy się w nich zaopatrzyć oraz dlaczego powinniśmy posiadać produkty z logo UG? O tym wszystkim przeczytacie Państwo w niniejszym artykule.
Uniwersytet Gdański jest jednym z najprężniej rozwijających się ośrodków naukowych na Pomorzu. Corocznie na przełomie czerwca i lipca jego mury opuszczają tysiące absolwentów, a w październiku rozpoczyna naukę ok. 20 tys. studentów – tych nowych oraz tych „z trochę większym doświadczeniem”. Odkrycia badawcze pracowników naszej uczelni zdobywają uznanie w środowisku naukowym w kraju i za granicą, nic więc dziwnego, że logo UG jest rozpoznawane w wielu ośrodkach naukowych na całym świecie. Nasza uczelnia oprócz osiągnięć naukowych ma na koncie liczne sukcesy sportowe swoich studentów i pracowników, w zawodach zarówno o zasięgu regionalnym, jak i ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Coraz silniejsza pozycja Uniwersytetu Gdańskiego, a także czynniki dydaktyczne, personalne i emocjonalne sprawiają, że osoby z nim związane czują dumę z przynależności do uniwersyteckiej społeczności oraz chcą pokazywać, że są jej częścią. Idealnym narzędziem do tego celu są produkty sygnowane logo UG.
MAŁY SYMBOL – OGROMNE ZNACZENIE
Obecnie zakupienie produktów oznaczonych logo Uniwersytetu Gdańskiego jest możliwe w dwóch sklepach prowadzonych na terenie Kampusu w Oliwie oraz na ich stronach internetowych. Pierwszy ze sklepów ‒ Uniwersyteckie Gadżety ‒ zlokalizowany jest w rotundzie Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Sklep działa od października 2018 roku i prowadzony jest przez Fundację na rzecz Studentów i Absolwentów UG. W jego asortymencie znajduje się kilkadziesiąt produktów sygnowanych logo UG, w przedziale cenowym od 1 zł za miniołówek do 89,90 zł za bluzę z kapturem. W ofercie sklepu znajdują się m.in. długopisy metalowe (3,69 zł za sztukę), długopisy z latarką (7,90 zł za sztukę), kostki do gry na gitarze (3 zł za sztukę), kubki (od 19,90 zł za sztukę), filiżanki (36,90 zł za sztukę), metalowe butelki na wodę (29,90 zł za sztukę), torby bawełniane (19,90 zł za sztukę), workoplecaki (22,90 zł za sztukę), kamizelki z polaru (36,90 zł za sztukę), koszulki (36,90 zł za sztukę) oraz bluzy (89,90 zł za sztukę) w różnych rozmiarach i kolorach. Zdobienia wielu produktów Fundacja wykonuje we własnym zakresie, bez pośredników, dzięki czemu może utrzymywać niskie ceny – na każdą kieszeń. Godziny otwarcia punktu stacjonarnego umieszczane są co miesiąc na stronie https://uniwersyteckiegadzety.pl oraz w widocznym miejscu na stoisku. Sprzedaż internetowa odbywa się również za pośrednictwem wspomnianej strony.
W ciągu kilku lat działalności sklep Uniwersyteckie Gadżety zdobył liczne grono klientów, spośród których niektórzy robią zakupy nawet parę razy w roku, kupując materiały promocyjne nie tylko dla siebie, ale również dla swoich bliskich lub na potrzeby organizacji różnego rodzaju przedsięwzięć odbywających się na uczelni i poza nią. Łącznie sklep sprzedał już kilka tysięcy różnego rodzaju produktów sygnowanych logo UG, w tym ponad tysiąc bluz i niemal 2 tysiące koszulek. Znaczna część asortymentu jest też systematycznie przekazywana jako forma wsparcia różnego rodzaju inicjatyw studenckich, doktoranckich czy pracowniczych, takich jak konferencje, zawody sportowe, wydarzenia kulturalne czy różnego rodzaju konkursy. Warto tu wskazać zwłaszcza Galę Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej, podczas której wyróżnienia otrzymują najaktywniejsi studenci i doktoranci oraz wspierający ich pracownicy. W mijającym miesiącu sklep przekazał ubrania i gadżety na nagrody w Międzywydziałowym Turnieju Siatkówki Plażowej, zorganizowanym przez Parlament Studentów, Radę Doktorantów i Akademicki Związek Sportowy UG, oraz na nagrody w quizach odbywających się w formule UGames w Klubokawiarni Index.
Pracownicy sklepu Uniwersyteckie Gadżety zapytani o to, które produkty cieszą się największą popularnością, odpowiadają zgodnie, że wszystkie. Jeden z pracowników dodał: ‒ Nasze produkty skierowane są do wszystkich osób, którym zależy na wysokiej jakości, wygodzie, a jednocześnie niskiej cenie. Oczywiście, aby zaproponować niższą cenę, która będzie odpowiadać nieco gorzej sytuowanym klientom, konieczne są pewne kompromisy, dlatego w naszych kolekcjach nie ma najbardziej znanych marek, ale te marki, które wybieramy, spełniają oczekiwania, o czym świadczy zadowolenie klientów. Propozycje naszych produktów konsultowane są także z członkami społeczności akademickiej, czyli studentami, doktorantami oraz pracownikami naukowymi i administracyjnymi, bo to przede wszystkim im musi podobać się nasz asortyment. Mamy świadomość, że nasza działalność służy wyłącznie wspieraniu członków społeczności UG i chyba w tym tkwi tajemnica popularności oferowanych przez nas produktów.
Drugi sklep ‒ o nazwie Sklepik UG ‒ został otwarty 14 grudnia 2023 roku i jest prowadzony przez Fundację Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. Stacjonarnie działa on na parterze budynku Biblioteki Głównej UG. Sklepik otwarty jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 9.00 do 16.00. Zakupów można dokonywać także w sklepie internetowym, na stronie https://sklepik.ug.edu.pl. W asortymencie sklepu znajduje się ponad 300 produktów sygnowanych logo UG, a wśród nich wysokiej jakości odzież: koszulki, bluzy, dresy odszywane w polskich szwalniach; kolekcja sportowa: koszulki, torby, opaski, kominy; mydła naturalne, ręcznie wykonane przez absolwentkę naszej uczelni; wegańskie świece z wosku rzepakowego o różnych zapachach. Wśród produktów premium znajdują się: muchy, krawaty, galanteria skórzana. W nowościach pojawiły się apaszki i chusty wykonane z jedwabiu syntetycznego z motywami obrazów autorstwa kanclerz UG, dr hab. inż. Anety Oniszczuk-Jastrząbek. Dochód z ich sprzedaży zostanie w całości przeznaczony na działalność statutową Fundacji, m.in. na rozwój młodych talentów społeczności akademickiej uczelni.
Jak mówi kierowniczka Sklepiku UG: ‒ Spośród wszystkich oferowanych produktów studenci najczęściej wybierają bluzy, t-shirty, skarpetki, kubki i butelki na wodę. Dużym powodzeniem cieszą się także torby płócienne, notesy, filiżanki, kawa oraz świece. Pracownicy UG wybierają najczęściej koszulki lub bluzy oraz dokonują zakupu upominków dla gości. Największą popularnością wśród prezentów cieszą się krawaty, apaszki, galanteria skórzana i materiały piśmiennicze sygnowane logo UG.
Stworzenie i wprowadzenie nowego produktu do Sklepiku UG poprzedza wielomiesięczna praca całego zespołu Fundacji. Ideą jest oddanie w ręce odbiorców asortymentu, który będzie unikatowy i ponadczasowy, do wielokrotnego wykorzystania. Fundacja korzysta z usług dostawców krajowych, małych, lokalnych twórców, dzięki czemu wspiera ich działalność. Zespół jest otwarty na nowe pomysły ‒ produkty z logo UG, wprowadzane do sprzedaży. Sklepik UG przyjmuje zamówienia na wykonanie materiałów dotyczących organizacji warsztatów, sympozjów i konferencji, wyjazdów studyjnych oraz zawodów sportowych, dostosowując ofertę do indywidualnych potrzeb odbiorców.
ZaLOGOwani
Logo Uniwersytetu Gdańskiego coraz częściej pojawia się na koszulkach, bluzach czy nawet skarpetach osób przebywających na kampusach uniwersyteckich lub zwyczajnie spacerujących po ulicach Trójmiasta i jego okolic. Tak samo chętnie produkty z logo UG zakładają osoby młode, jak i te z trochę większym doświadczeniem życiowym. Mikołaj, który studiuje na Wydziale Filologicznym UG, mówi wprost: ‒ Jesteśmy dumni ze swojej uczelni, dlatego nosimy jej emblematy. Ja osobiście bardzo chciałem studiować na UG, tak jak studiowali moi rodzice. Słyszałem od nich wiele dobrego o uczelni i o tym, jak się na niej studiuje [śmiech], więc sam chciałem dołączyć do grona jej studentów. Udało mi się, choć przyznaję, że nie było łatwo, ponieważ w zeszłym roku o miejsce na filologii angielskiej starało się bardzo wielu chętnych.
Podobne zdanie ma Agata studiująca na Wydziale Nauk Społecznych. Podkreśla ona, że ‒ Bycie studentem Uniwersytetu Gdańskiego bardzo mocno wpływa na nas oraz na to, kim jesteśmy i kim będziemy. Ja sama na Wydziale Nauk Społecznych spędziłam niemal pięć lat życia [śmiech]. Mam nadzieję, że za dwa lata będę mogła chwalić się dyplomem ukończenia studiów w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Dlaczego więc mam ukrywać lub wstydzić się swoich wyborów życiowych, skoro powinnam być z nich dumna?
Kuba, student prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego i szczęśliwy posiadacz bluzy z logo UG, powiedział: ‒ Jako student dzienny na uczelni spędzam praktycznie po osiem godzin dziennie przez pięć ‒ sześć dni w tygodniu. Codziennie uczę się czegoś nowego, zdobywam nowe doświadczenia oraz przeżywam swoje małe sukcesy i porażki. Czuję się częścią społeczności akademickiej, więc noszenie bluzy z logo UG wydaje mi się czymś naturalnym.
Większość naszych rozmówców, którzy zdecydowali się nosić ubrania z logo UG, podkreślała dumę z tego, że jest częścią społeczności akademickiej Uniwersytetu Gdańskiego. Piotr, studiujący na Wydziale Nauk Społecznych, przyznał: ‒ Do noszenia koszulki z logo uniwersytetu przekonał mnie prowadzący ćwiczenia, którego zajęcia zainspirowały mnie do podjęcia drugiego kierunku studiów. Pan doktor nosił koszulkę z logo UG w czasie prowadzenia zajęć.
Helena, także studentka z WNS, wyjaśniła: ‒ Bluzę z logo UG, którą noszę, wygrałam w czasie jednego z konkursów organizowanych przez Parlament Studentów UG. Uważam, że jest świetna – jest mi w niej ciepło i nie gniecie się. Co prawda jest lekko za duża, ale podobno ideał to tylko legenda [śmiech].
***
Funkcjonowanie dwóch punktów sprzedających produkty z logo Uniwersytetu Gdańskiego świadczy o coraz większej potrzebie studentów, doktorantów, pracowników oraz sympatyków UG „uzewnętrzniania” swojej przynależności lub relacji ze środowiskiem akademickim naszej uczelni. Noszenie logo uczelni ma wielowymiarowe znaczenie ‒ od wyrażenia tożsamości i przynależności po wsparcie dla instytucji i budowanie wspólnoty. Jest to symbol dumy, lojalności i związku z miejscem, które miało i ma znaczący wpływ na życie noszących. Nieważne więc, czy wybierzemy tańsze produkty proponowane w sklepie Uniwersyteckie Gadżety, czy produkty bardziej ekskluzywne proponowane przez Sklepik UG – ważne jest to, że nosząc lub posiadając produkty sygnowane logo UG, okazujemy swoje wsparcie uczelni. To bowiem forma wyrażenia lojalności wobec instytucji, która zapewnia nam edukację, doświadczenia oraz możliwości rozwoju.
Agnieszka Bień