Uniwersytet Gdański rozszerza działania na rzecz dostępności i wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami. To już siódmy raz w ramach cyklu publikowanego w „Gazecie Uniwersyteckiej” przybliżymy Państwu kolejne zadania realizowane w projekcie Dostępny UG 2.0 przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością, mające na celu sprawienie, aby przestrzeń naszej uczelni sprzyjała równemu uczestnictwu w życiu akademickim. Listopadowy numer poświęcamy zadaniu siódmemu – niezwykle rozbudowanemu i obejmującemu kompleksowe wsparcie dla wszystkich grup funkcjonujących na uczelni.
UNIWERSYTET OTWARTY NA WSZYSTKICH
Zadanie siódme zostało zaplanowane jako kompleksowe wsparcie dla wszystkich osób funkcjonujących w środowisku uczelni – studentów, doktorantów i pracowników Uniwersytetu Gdańskiego. Działania przeprowadzane w jego ramach dotyczą osób ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnościami, bez względu na ich rodzaj i stopień. Celem jest umożliwienie tym osobom pełnego uczestnictwa w życiu uczelni – edukacyjnym, naukowym i społecznym.
EKSPERCKIE WSPARCIE W CODZIENNYCH WYZWANIACH
W ramach zadania stworzono interdyscyplinarny zespół specjalistów:
• asystenci rekrutacyjni – wspierają osoby z niepełnosprawnościami w procesie aplikowania na studia, udzielając informacji o kierunkach i pomagając w wyborze formy kształcenia,
• asystenci akademiccy – zapewniają pomoc w studiowaniu oraz prowadzeniu badań naukowych, od diagnozy trudności po wdrożenie rozwiązań,
• asystenci biblioteczni – pomagają w dostępie do zbiorów, odnajdywaniu publikacji, orientacji w przestrzeni bibliotecznej i organizacji wygodnego miejsca pracy,
• asystenci informatyczni – oferują wsparcie techniczne, konfigurację sprzętu i obsługę specjalistycznych aplikacji,
• asystenci ds. pozyskiwania danych badawczych – dostarczają dane do analiz naukowych, zgodnie z zasadami FAIR,
• specjaliści ds. wsparcia technologicznego – doradzają w wyborze i koordynują wypożyczanie urządzeń wspomagających, dostosowanych do indywidualnych potrzeb.
RÓWNOŚĆ TAKŻE W SPORCIE
Szczególną wartością projektu jest utworzenie sekcji sportowej przeznaczonej dla pracowników z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Instruktor bądź instruktorka sekcji będzie prowadzić zajęcia dostosowane do możliwości uczestników, dbając o ich komfort i bezpieczeństwo. W ramach zadania zakupiony zostanie profesjonalny sprzęt sportowy, w tym:
• bieżnia, rower stacjonarny, wioślarz, stepper,
• ławki treningowe i zestawy obciążeniowe,
• kije do nordic walking,
• piłki dźwiękowe do gry zespołowej,
• mata antypoślizgowa do ćwiczeń.
To nie tylko działania na rzecz zdrowia, ale także aktywna forma integracji pracowników i promocja równości w dostępie do aktywności fizycznej.
PODSUMOWANIE
Zadanie siódme projektu Dostępny UG 2.0 to jedno z najbardziej rozbudowanych działań na rzecz inkluzywności akademickiej. Pokazuje ono, że Uniwersytet Gdański nie tylko mówi o dostępności, ale też przede wszystkim ją realnie zapewnia. Od rekrutacji, przez edukację, naukę, aż po aktywność sportową – każdy etap życia akademickiego może być dostosowany do potrzeb jego uczestników.
ZAPRASZAMY DO LEKTURY KOLEJNEGO WYDANIA „GU”
Listopadowy numer „Gazety Uniwersyteckiej” zamykamy z poczuciem dobrze opowiedzianej historii o kolejnym – już siódmym – obszarze działań w projekcie Dostępny UG 2.0. A przed nami jeszcze jeden, ostatni rozdział! Już w grudniu zaprezentujemy finałowy, ósmy obszar programu, który wieńczy całościową strategię dostępności naszej uczelni. Nie przegapcie tej publikacji – będzie to podsumowanie wspólnego wysiłku na rzecz akademii bez barier.
Sylwia Dudkowska-Kafar
Artykuł powstał we współpracy z dr Justyną Rogowską, kierowniczką BON.

Projekt Dostępny UG 2.0 współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), Priorytet 3 – Dostępność i usługi dla osób z niepełno- sprawnościami, Działanie 03.01 – Dostępność szkolnictwa wyższego, nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0159/24, Kierownik Projektu: dr Justyna Rogowska

