Projekt Dostępny UG 2.0 ma na celu likwidację barier w dostępie do kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim. Projekt ten powstał we współpracy dwóch zespołów: Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością oraz Biura Finansów i Projektów Strategicznych UG. Partnerem projektu jest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. O idei projektu pisaliśmy w poprzednim numerze „Gazety Uniwersyteckiej”. W bieżącym numerze skupimy się na pierwszym z ośmiu obszarów projektowych.
Pierwszy obszar projektu Dostępny UG 2.0 obejmuje zadania, które będą miały wpływ na rozwój struk tury organizacyjnej Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością (BON) jako jednostki ds. dostępności. W tym celu planowane jest zatrudnienie:
• dwóch konsultantów lub konsultantek dydaktycznych będących osobami z niepełnosprawnością. W tym miejscu warto wyjaśnić, że potrzeba zatrudnienia dwóch osób na tym stanowisku wynika z większego zainteresowania ze strony studentów i doktorantów z niepełnosprawnością ofertą wsparcia organizacyjnego i edukacyjnego świadczonego przez BON. Rolą tych osób będzie opracowanie indywidualnego planu wsparcia dla studentów, studentek, doktorantów oraz doktorantek z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, a także indywidualne doradztwo dla kandydatów na studia dot. form kształcenia i dostępnych możliwości wsparcia;
• specjalisty lub specjalistki ds. dostępności architektonicznej. Osoba pełniąca tę funkcję odpowiedzialna będzie za przygotowanie i koordynację działań zmierzających do zapewnienia dostępności architektonicznej w Uniwersytecie Gdańskim dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Ponadto będzie zaangażowana m.in. w proces wdrażania i monitorowania działań, wsparcie uczelni w procesie wdrażania planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności oraz inicjowanie zmian przepisów wewnętrznych w zakresie zapewniania dostępności;
• konsultanta psychologicznego lub konsultantki psychologicznej. Jest to niezbędne do zagwarantowania wsparcia psychologicznego studentom i studentkom oraz doktorantom i doktorantkom z niepełnosprawnością. Rolą konsultanta będzie udzielanie wsparcia tym osobom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, które doświadczają trudności w studiowaniu. Wsparcie realizowane będzie w ramach konsultacji indywidualnych i spotkań grupowych. Zatrudniona na stanowisku konsultanta osoba będzie prowadziła również spotkania skierowane do asystentów i asystentek dydaktycznych oraz przygotowywała rekomendacje i zalecenia w zakresie racjonalnego wsparcia ujmowanego w dokumencie przygotowywanym na potrzeby kadry akademickiej i będącym adaptacją procesu kształcenia, zawierającym wszystkie niezbędne informacje o studencie lub studentce.
Ponadto w zakres obowiązków wyżej wymienionych osób będzie wchodziło zajmowanie się m.in.:
• dostępnością procesu kształcenia oraz realizacji badań naukowych,
• dostępnością rekrutacji na studia i do szkół doktorskich,
• dostępnością UG dla kadry uczelni,
• dostępnością UG w zakresie obszarów: architektonicznego, informacyjno-komunikacyjnego i cyfrowego.
Projekt zakłada również inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do rozwoju systemu wsparcia na uczelni poprzez zaplanowane działanie Zespołu ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych, który będzie koncentrował się m.in. na:
• identyfikacji aktualnych potrzeb studentów i studentek, doktorantów i doktorantek oraz pracowników i pracowniczek z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami,
• opiniowaniu procedur, regulaminów i innych aktów prawnych odnoszących się do osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami,
• realizacji celów strategicznych uczelni w duchu Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
W BON powstanie też stanowisko eksperta w zakresie dostępności uczelni wyższych, którego zadania będą koncentrowały się m.in. na:
• współpracy ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi uczelni, zaangażowanymi w realizację opisywanego projektu;
• przygotowaniu raportu merytorycznego w zakresie wdrożonych rozwiązań niwelujących zidentyfikowane bariery dostępności;
• merytorycznym wsparciu Zespołu ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych: wspólne określenie celów i adaptacja rozwiązań do potrzeb osób z niepełnosprawnością;
• analizie poziomu wieloaspektowej dostępności (architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej);
• poszukiwaniu rozwiązań dotyczących technologii wspierających, znajdujących zastosowanie w środowisku akademickim – zarówno w kraju, jak i za granicą oraz wśród organizacji pozarządowych reprezentujących osoby z niepełnosprawnościami i działających na ich rzecz;
• bieżącej weryfikacji zgodności wdrażania usprawnień z obowiązującymi przepisami, wskazaniu obszarów niezgodności, jeśli takie występują, oraz przyczyn takiego stanu rzeczy;
• reprezentowaniu UG w różnych gremiach, takich jak Komisja ds. Dostępności Uczelni działająca przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
Na koniec warto podkreślić, że współpraca w zakresie dostępności z różnymi ośrodkami akademickimi w Polsce i za granicą będzie realizowana m.in. poprzez osiem zaplanowanych wizyt studyjnych: czterech krajowych i czterech zagranicznych, z czego w każdej z nich udział weźmie po czterech pracowników Uniwersytetu Gdańskiego.
Reasumując, nie ulega wątpliwości, że wszystkie powyższe działania przyczynią się do wzmocnienia potencjału osobowego Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością. Pozwolą jednocześnie na rozbudowę wsparcia oferowanego przez tę jednostkę, co jest wartością bezcenną i bardzo oczekiwaną przez obecnych i przyszłych beneficjentów Biura.
Artykuł powstał we współpracy z dr Justyną Rogowską, kierowniczką BON.
