Uniwersytet Gdański, podejmując ambitne kroki w kierunku zwiększenia dostępności architektonicznej swoich obiektów, tworzy przestrzeń przyjaźniejszą dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Dzięki szerokiemu zakresowi działań, od modernizacji sanitariatów po instalację nowoczesnych platform schodowych i terminali informacyjnych, uczelnia zmienia się w miejsce dostępne dla wszystkich członków społeczności akademickiej. Jakie konkretne rozwiązania zostaną wdrożone w najbliższych miesiącach?
Uniwersytet Gdański konsekwentnie wdraża rozwiązania poprawiające dostępność jego obiektów, dzięki czemu zapewnia osobom z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami komfortowe warunki do nauki, pracy i prowadzenia badań. Działania te realizowane są w ramach projektu Dostępny UG 2.0.
Przypomnijmy, że projekt opracowany został dzięki kooperacji Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością z Biurem Finansów i Projektów Strategicznych UG i otrzymał 7,8 mln zł dofinansowania. Całość obejmuje osiem zakresów zmian. Pierwszy opisaliśmy w poprzednim numerze „Gazety Uniwersyteckiej”. W tym artykule będzie mowa o drugim obszarze. Jego celem jest nie tylko poprawa dostępności architektonicznej, ale także rozwój komunikacji i usług wspierających edukację, cyfryzację oraz wdrożenie zmian organizacyjnych i procedur na uczelni. Przyjrzyjmy się poszczególnym pozycjom zawartym we wniosku projektowym, odnoszącym się do obszaru dostępności architektonicznej. Mam nadzieję, że w pełni zobrazują one dynamikę zmian planowanych na Uniwersytecie Gdańskim w tym obszarze.
Pierwsza z nich to modernizacja infrastruktury sanitarnej, a więc przebudowa toalet do standardu komfortki – modernizacja dwóch pomieszczeń w budynku zajmowanym przez Wydział Historyczny i Wydział Filologiczny oraz w budynku Neofilologii. Wspomniane komfortki będą dostosowane do potrzeb osób ze znaczną niepełnosprawnością narządu ruchu i wyposażone w odpowiednią armaturę, w tym w:
- miski ustępowe, umywalki i prysznice dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- uchylne lustra i krzesła prysznicowe,
- regulowane stoły pielęgnacyjne dla dorosłych,
- podnośnik elektryczny ułatwiający przemieszczanie się między wózkiem a wyposażeniem.
Druga pozycja obejmuje usprawnienia komunikacyjne oraz mobilność w przestrzeni uczelni. Obejmuje ona zakup oraz montaż hydraulicznych podnośników pionowych – pięć takich urządzeń zostanie zainstalowanych w salach wykładowych i audytoryjnych, co da osobom poruszającym się na wózkach dostęp do podestu dydaktycznego. Ta pozycja uwzględnia też budowę, dostawę i montaż zewnętrznych dźwigów osobowych:
- w budynku Wydziału Historycznego i Wydziału Filologicznego, gdzie nowy dźwig zastąpi przestarzałe, awaryjne urządzenie,
- na Wydziale Oceanografii i Geografii w Gdyni, gdzie wymiana dźwigu osobowego zapewni dostęp do wszystkich kondygnacji budynku.
Usprawnienia komunikacyjne i mobilność w przestrzeni uczelni to również zakup i montaż platform schodowych:
- na Wydziale Zarządzania, gdzie instalacja dwóch platform umożliwi pokonywanie schodów i dostęp do wyższych kondygnacji,
- w budynku Wydziału Historycznego i Wydziału Filologicznego, gdzie montaż platformy schodowej poprawi mobilność osób z niepełnosprawnościami.
Planowany jest również zakup oraz montaż krzeseł ewakuacyjnych. W budynkach uczelni zostanie rozmieszczonych 25 takich urządzeń, co zapewni bezpieczną ewakuację osób z ograniczoną mobilnością.
Trzecia pozycja omawianego w tym tekście obszaru związanego z dostępnością architektoniczną na UG obejmuje usprawnienia orientacji przestrzennej i komunikacji. Tym samym zainstalowane zostaną udźwiękowione oraz dotykowe terminale informacyjne ‒ 15 multisensorycznych tablic z alfabetem Braille’a oraz kontrastowymi kolorami ułatwi osobom niewidomym i słabowidzącym orientację w przestrzeni uczelni.
Zamontowane zostaną również ścieżki naprowadzające, które poprawią bezpieczeństwo poruszania się osób z dysfunkcją wzroku na terenie uczelni. Uczelnia zainwestuje także w oznakowanie schodów za pomocą kontrastowych nakładek, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników niedowidzących.
Czwarta pozycja dotyczy zmian w przestrzeni pracy i nauki. Obejmuje ona zakup kabiny akustycznej dostosowanej do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, która zapewni im komfortową, wyizolowaną przestrzeń do nauki, pracy indywidualnej i konsultacji.
Piąta pozycja, niejako podsumowująca wszystkie powyższe informacje o dostępności architektonicznej, dotyczy umieszczenia komunikatów na ich temat na stronie internetowej UG. Powstanie tam specjalna zakładka będąca rozbudowaną sekcją informacyjną, w której opisane zostaną szczegóły związane z dostępnością architektoniczną wszystkich obiektów uczelni.
Warto również podkreślić, że Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością przygotowało Program Likwidacji Barier Architektonicznych, będący długofalowym planem dostosowania wszystkich budynków UG do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Te informacje również znajdą się na wspomnianej stronie internetowej.
Na koniec warto przypomnieć raz jeszcze, że projekt Dostępny UG 2.0, realizowany w latach 2025–2028 we współpracy z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego, znacząco poprawi dostępność uczelni we wszystkich kluczowych obszarach: organizacyjnym, technologicznym, edukacyjnym oraz informacyjnym. Dzięki tym działaniom nasza uczelnia staje się przestrzenią przyjaźniejszą i bardziej otwartą dla wszystkich członków społeczności akademickiej.
Podsumowując, działania podjęte na Uniwersytecie Gdańskim to istotny krok w stronę budowania przestrzeni akademickiej dostępnej dla wszystkich. Realizacja tych rozwiązań nie tylko poprawi komfort i bezpieczeństwo osób z niepełnosprawnościami, ale także przyczyni się do kształtowania bardziej inkluzyjnego środowiska naukowego. Dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie i dostosowanie infrastruktury uczelnia staje się miejscem, które umożliwia pełny rozwój i swobodny dostęp do edukacji. Wdrażane zmiany to nie tylko wyraz troski o społeczność akademicką, lecz także dowód na to, że bariery architektoniczne można skutecznie eliminować, tworząc przestrzeń otwartą dla każdego.

Projekt Dostępny UG 2.0 współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), Priorytet 3 – Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 – Dostępność szkolnictwa wyższego, nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0159/24, Kierownik Projektu: dr Justyna Rogowska
Sylwia Dudkowska-Kafar
Artykuł powstał we współpracy z dr Justyną Rogowską, kierowniczką BON.