Strona główna 9 ARTYKUŁY 9 Kultura 9 Dobry rok dla kultury

Dobry rok dla kultury

utworzone przez | sty 29, 2023 | Kultura

PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ACK UG „ALTERNATOR” W 2022 ROKU

Początek nowego roku jest zwykle czasem retrospekcji oraz podsumowań roku poprzedniego. W dziedzinie kultury był to czas obfitujący w liczne wydarzenia i kooperacje. Spójrzmy na minione 12 miesięcy oczami pracowników Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”.

STREFA FILMU I LITERATURY

– Po okresie pandemicznego lockdownu rok 2022 przyniósł długo wyczekiwany powrót do spotkań na żywo. Z radością ponownie gościliśmy widzów na pokazach filmowych na Wydziale Filologicznym, a entuzjastów kultury izraelskiej i nordyckiej zaprosiliśmy do udziału w naszych dwóch flagowych festiwalach w formule offline. Chciałbym docenić pomoc i zaangażowanie studentów, którym w dużej mierze zawdzięczamy pomyślny przebieg realizowanych projektów – mówi Tomasz Pupacz, który w ACK koordynuje działania Strefy Filmu i Literatury. Obie wspomniane przez niego imprezy – Shalom Polin i Nordic Focus Festival – doczekały się w 2022 roku kolejnych edycji i dzięki bogatemu programowi przyciągnęły tłumy. Kwietniowy Gdański Festiwal Kultury Żydowskiej został reaktywowany po dwuletniej przerwie, a listopadowy Festiwal Kultury Nordyckiej po dwóch edycjach w formule hybrydowej powrócił do pierwotnej formy spotkań na żywo. Obie imprezy na stałe wpisały się w kalendarz gdańskich wydarzeń kulturalnych i zebrały bardzo przychylne recenzje. Ich uczestnicy mieli okazję wziąć udział w warsztatach językowych i kulinarnych, spotkaniach z pisarzami i podróżnikami oraz projekcjach.

W 2022 roku Dyskusyjny Klub Filmowy UG „Miłość Blondynki”, będący organizatorem wspomnianych festiwali, prowadził również cykliczne czwartkowe pokazy i prelekcje. Oprócz doboru wartościowego repertuaru ton nadawały im spotkania z twórcami filmowymi młodego pokolenia – aktorkami Magdaleną Żak (Magdalena) i Zuzanną Surowy (Mam na imię Sara), reżyserem Kamilem Krawczyckim (Słoń) czy krytyczką filmową Katarzyną Czajką-Kominiarczuk.

STREFA MUZYKI

– Rok 2022 zapamiętamy jako przełomowy dla wszystkich naszych grup muzycznych. Chór powrócił po pandemicznej przerwie w znakomitym stylu, Studio Wokalne rozwinęło skrzydła i zrealizowało dwa ambitne projekty, a nowo powstała Gdańska Orkiestra Akademicka szybko urosła w siłę i zebrała szerokie grono sympatyków – opowiada Magdalena Niestoruk odpowiedzialna za Strefę Muzyki.

W pierwszej połowie roku Akademicki Chór UG wziął udział w dwóch konkursach – „Accordo Festivo” International Choir Online Competition, gdzie wyśpiewał złoto w kategorii Academic choral singing, oraz „Musica in Urbe” Ogólnopolskim Konkursie i Festiwalu Chóralnym w Bydgoszczy, skąd przywiózł Złoty Dyplom i dwa trofea: nagrodę specjalną za wykonanie utworu współczesnego kompozytora (O Sapientia Tadeji Vulc) i III nagrodę za wykonanie utworu kompozytora bydgoskiego (The Mystery of Faith Szymona Godziemby-Trytka). Chór gościł także na Festiwalu „Universitas Cantat” w Poznaniu, gdzie u boku dziewięciu innych polskich i europejskich chórów działających przy uczelniach wyższych zaprezentował popisowy repertuar a cappella. Te sukcesy nie byłyby możliwe, gdyby nie znakomity zespół dyrygencki w składzie: prof. Marcin Tomczak, Aneta Majda, Filip Cieszyński.

Studio Wokalne UG, które zainicjowało swoją działalność pod koniec 2021 roku, wykorzystało kolejne 12 miesięcy na intensywny rozwój repertuaru i warsztatu. Osiem solistek Studia, pod okiem Krzysztofa Majdy, na przypadające w marcu Święto UG przygotowało znakomity program składający się z piosenek Adele, który później został trzykrotnie powtórzony: w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (czerwiec), na scenie Sali Teatralnej im. Prof. Jerzego Limona w ramach artystycznego rozpoczęcia roku akademickiego pod nazwą „Kulturalny REstart” (październik) oraz w Kielcach w ramach projektu wymiany akademickich grup artystycznych „ŻakArt” (listopad).

W okresie zaduszkowym utalentowane wokalistki w powiększonym o dwie osoby składzie zaprezentowały się w zupełnie nowym repertuarze. Podczas koncertu „Tyle było dni” z towarzyszeniem znakomitych muzyków wykonały piosenki nieżyjących polskich artystów, m.in. Zbigniewa Wodeckiego, Kory Jackowskiej, Grzegorza Ciechowskiego i Anny Jantar. Oprócz tego Studio koncertowało dziewięciokrotnie na uroczystościach wydziałowych i ogólnouniwersyteckich.

W 2022 roku działalność rozpoczęła Gdańska Orkiestra Akademicka. Liczba osób, które zgłosiły się na ogłoszony w lutym nabór, przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów. Okazało się, że wśród studentów UG jest niemal stu instrumentalistów, którzy chcieliby włączyć się we wspólne muzykowanie. Orkiestrę początkowo prowadził Robert Bracki, a w październiku zastąpił go Marcin Janek. Grupa wzięła udział w kilku uniwersyteckich wydarzeniach, na które przygotowała różnorodny repertuar. Serca młodym słuchaczom skradł program składający się z muzyki z bajek Walta Disneya.

Pod koniec roku na Uniwersytecie Gdańskim wystąpiła Orkiestra Akademicka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z programem „James Bond symfonicznie”, co było początkiem obiecującej współpracy pomiędzy gośćmi a gospodarzami.

STREFA TEATRU

– Miniony rok postawił przed nami spore wyzwanie, jakim było przygotowanie spektaklu towarzyszącego nadaniu Sali Teatralnej w budynku Neofilologii imienia profesora Jerzego Limona. Fakt, że udało nam się przygotować go wspólnie ze wszystkimi grupami działającymi w ramach ACK, jest jego największą wartością – podsumowuje Barbara Madany koordynująca działania Strefy Teatru.

Podczas pracy nad spektaklem wilLIaM ON my mind twórcy pochylili się nad wybranymi dziełami Szekspira, tworząc ich teatralne, muzyczne i taneczne interpretacje. Spektakl był dziełem kolektywnym, stworzonym wspólnie przez studentów, pracowników UG i członków grup twórczych, działających w ramach ACK. Poszczególne sceny, inspirowane szekspirowskimi tekstami, stworzyły rodzaj kolażu, ukazanego w onirycznej stylistyce, zachęcającego widza do swobodnych interpretacji.

Swoją działalność w ramach Strefy Teatru w 2022 roku kontynuowała grupa Standby Studio. W czerwcu premierowo zaprezentowała ona spektakl Otello oparty na dramacie Williama Szekspira. Prowadzący grupę Jan Orszulak z wrodzonym poczuciem humoru i przewrotnym podejściem do kanonicznych dzieł przeniósł akcję słynnej elżbietańskiej tragedii w realia polskiego blokowiska. Oprócz tego Standby Studio zarejestrowało i udostępniło w internecie powstałą w 2021 roku inscenizację Henryk Pjoter i diabelskie nasienie, będącą parodią Harry’ego Pottera i przeklętego dziecka, a także zaprezentowało spektakl dyplomowy grupy warsztatowej.

Aktywność Strefy Teatru dopełniły działania Teatru Improwizacji pod kierownictwem Małgorzaty Różalskiej spod znaku kreowania scen ad hoc i świetnej zabawy w stwarzanie na poczekaniu nowych scenicznych światów.

W ramach nawiązywania nowych kontaktów na Uniwersytecie Gdańskim w listopadzie gościła grupa teatralna KloszArt z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z komedią kostiumową Kandydatki na żonę.

STREFA TAŃCA

– Tanecznie 2022 rok był pełen wyzwań i nowych możliwości. Oprócz projektów podejmowanych przez poszczególne grupy udało się także zrealizować wspólne przedsięwzięcia, a dzięki nim w naturalny sposób dokonywała się wymiana doświadczeń i inspiracji – mówi Adam Czerski, który jesienią został nowym koordynatorem Strefy Tańca i kierownikiem organizacyjnym Zespołu Pieśni i Tańca UG „Jantar”.

Wydarzeniem, podczas którego wszystkie grupy działające w tej Strefie zaprezentowały się na jednej scenie, był koncert „Wszystkie strony tańca” organizowany corocznie z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca. Skoczne highlandy, jigi i reele w wykonaniu Sekcji Tańca Irlandzkiego i Szkockiego UG prowadzonej przez Katarzynę Kaszubę-Miotke i Karolinę Albrychiewicz, ogniste rytmy flamenco rozpalające scenę za sprawą grupy Los Mariscos Luizy Romanowskiej, polskie tańce narodowe w znakomitym wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca UG „Jantar” przygotowanego przez Milenę Jurczyk i przejmujące choreografie Teatru Tańca „Kiosk Ruchu” kierowanego przez Agatę Gregorkiewicz pozwoliły przyjrzeć się różnym formom ekspresji poprzez taniec.

Dla uniwersyteckiego Zespołu Pieśni i Tańca miniony rok był bardzo pracowity. W maju w ramach koncertu „Jantar i Goście” zespół zaprosił do wspólnego występu ZPiT „Lublin” im. Wandy Kaniorowej, a w październiku – litewski zespół „Jura” z Tauragė. Tuż przed wakacjami wszyscy tancerze „Jantara” – od najmłodszych, dwuletnich dzieci, po grupy studenckie – zaprezentowali się na koncercie „Folkowy początek lata”, gdzie przedstawili różne odsłony polskiej tradycji. Wokalnie była to również okazja do pochwalenia się nową pozycją repertuarową – pieśniami ukraińskimi poznanymi podczas warsztatów z Volodymyrem Iakymchukiem. Zespół muzycznie przygotowała Anna Barszcz.

Zespół kontynuował też działalność w zakresie popularyzacji tańców polskich podczas licznych koncertów edukacyjnych, które odbyły się m.in. w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Konsulacie Kultury w Gdyni oraz Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie. Brał także gościnny udział w operetce Księżniczka Czardasza przygotowanej przez Fundację „Kultura. Teraz!”. Pary z ZPiT UG „Jantar” zdobywały nagrody na turniejach tańców polskich w formie towarzyskiej. Największe spośród odniesionych sukcesów to zdobycie: Mistrzostwa Polski w kategorii VIII przez Małgorzatę Piątek i Jacka Piątka, Wicemistrzostwa Polski w kategorii VI przez Oleksandrę Kurashkkevych i Modestasa Taskinasa oraz Drugiego Wicemistrzostwa Polski w kategorii VII przez Annę Fedyniak-Kołodziej i Grzegorza Kołodzieja.

STREFA KREATYWNA

– W naszych działaniach kierowaliśmy się zasadą, że ogranicza nas wyłącznie wyobraźnia. Wiele pomysłów, z którymi przychodzili do nas studenci, wydawało się na początku karkołomnych, ale tym większą mieliśmy satysfakcję, gdy udało się je wprowadzić w życie – podsumowuje 2022 rok Barbara Madany, koordynatorka działań Strefy Kreatywnej

Jednym z długiej listy nieoczywistych wydarzeń było Silent Disco zorganizowane w budynku Neofilologii, wśród rzeźb Wojciecha Sęczawy. Dzięki uprzejmości pani dziekan udało się je zorganizować po godzinach zamknięcia wydziału, co nadało imprezie unikalny charakter.

Działający w ramach Strefy Kreatywnej Studencki Zespół Organizacji Eventów zainicjował w maju nowe cykliczne wydarzenie pod nazwą „MEGAFON – Międzyuczelniany Event Goszczący Artystyczne Formy Ogólnie Nieokreślone”. Jego celem jest promocja szeroko pojętej twórczości artystycznej studentów. W pięciu dotychczasowych edycjach, które odbyły się na scenie Peronu 5 w Galerii Metropolia, prezentowali się wokaliści, instrumentaliści, tancerze, poeci i malarze. Każdy z nich otrzymał pamiątkowy megafon z życzeniami, by wkrótce było o nich głośno.

W ramach Strefy Kreatywnej zostały zrealizowane także dwie inicjatywy o charakterze pomocowym. Dzięki ogromnej przychylności władz dziekańskich Wydziału Chemii powstała Strefa Działań Twórczych – miejsce opieki dziennej dla dzieci z Ukrainy, prowadzone w kooperacji z Fundacją Rozwoju Dzieci. Mali podopieczni w funkcjonującej od kwietnia świetlicy mają do dyspozycji nie tylko przyjazną przestrzeń, lecz także ciekawy program kulturalny i edukacyjny, w którego realizację zaangażowało się wiele osób i jednostek z Uniwersytetu Gdańskiego.

We wrześniu, z inicjatywy władz uczelni, odbyła się Szkoła Letnia dla młodzieży z Żytomierza w centralnej Ukrainie. Młodzi ludzie, którzy przyjechali do Gdańska na dwa tygodnie, mieli okazję poznać największe atrakcje turystyczne Trójmiasta, wziąć udział w ciekawych aktywnościach kulturalnych i poznać ofertę edukacyjną UG. Z ust rektora, prof. Piotra Stepnowskiego, padło pod ich adresem zaproszenie do studiowania w Gdańsku, co uczestnicy przyjęli z ogromną wdzięcznością. Partnerem strategicznym Szkoły Letniej była Fundacja „Instytut Lecha Wałęsy”. Organizację przedsięwzięcia wsparli: konsul generalny Ukrainy Oleksandr Plodystyi oraz pełnomocnik rektora ds. pomocy Ukrainie, prof. Aleksander Kuczabski.

***

– To był bardzo dobry rok – mówi Michał Biełuszko, kierownik Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”. – Upłynął on podznakiem współpracy, rozwoju i nowych wyzwań. Bardzo się cieszę, że udało nam się zarówno zaspokajać kulturalne potrzeby studentów, jak i konsekwentnie realizować misję UG w zakresie zacieśniania relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Współpraca, o której mowa, miała zarówno wewnątrzuczelniany, jak i międzynarodowy wymiar. Akademickie Centrum Kultury współorganizowało wydarzenia związane z obchodami 95 rocznicy urodzin Güntera Grassa (Gdańskie GRASSowania 2022) i działania podejmowane w ramach sojuszu European University of the Seas. W celu ożywiania współpracy kulturalnej pomiędzy europejskimi uczelniami ACK UG „Alternator” włączyło się w prowadzenie kursu intensywnego „ShakEspeAre-EU”, warsztatów „Waves of Culture” oraz kulturalnego Staff Weeku. Studenci biorący udział w kursie przyjrzeli się twórczości Szekspira z wielu perspektyw i wspólnie przygotowali wielojęzyczną etiudę teatralną, którą zaprezentowali podczas spektaklu wilLIaM ON my mind. Uczestnicy warsztatów stworzyli znakomity teledysk do piosenki Sail on, sailor, którego oficjalna premiera odbyła się podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2022/2023. Pracownicy uniwersytetów europejskich, biorący udział w Staff Weeku, wypracowali strategię współpracy w obszarze kultury na kolejne lata.

Na nowy rok Akademickie Centrum Kultury UG „Alternator” stawia sobie równie ambitne cele – rozwój dotychczasowych projektów i realizację nowych pomysłów.

Zespół ACK


Załączniki