Strona główna 9 ARTYKUŁY 9 Kultura 9 Pracowity maj Akademickiego Chóru UG

Pracowity maj Akademickiego Chóru UG

utworzone przez | cze 30, 2022 | Kultura

Maj był dla Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego miesiącem owocnym w spotkania chóralne, inspiracje, nawiązywanie międzynarodowych kontaktów oraz współpracę międzyuczelnianą.

FESTIWAL „UNIVERSITAS CANTAT”

W dniach 18–21 maja 2022 roku w Poznaniu odbył się XV Międzynarodowy Festiwal „Universitas Cantat”, gromadzący różnorodne chóry działające w środowiskach akademickich. W tegorocznej edycji festiwalu, na zaproszenie dyrektora wydarzenia, prof. Krzysztofa Szydzisza, oraz wicedyrektor, dr hab. Joanny Piech-Sławeckiej, prof. UAM, oprócz Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego udział wzięły znakomite zespoły: Dragan Shuplevski Choir z Uniwersytetu Świętych Cyryla i Metodego w Skopje (Macedonia), Vox Iuvenalis z Uniwersytetu Technologicznego w Brnie (Czechy), KIT Kammerchor z Instytutu Technologii z Karlsruhe (Niemcy), Chór Kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus Humanus”, a także gospodarze festiwalu: Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Chór Akademicki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Orkiestra Kameralna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Formuła festiwalu zakłada niekonkursową wymianę kulturalnych i artystycznych doświadczeń, wzajemne inspirowanie się, współpracę oraz zawieranie nowych znajomości. Efektem wspólnej pracy na różnego rodzaju warsztatach, próbach z dyrygentami z zagranicy i Polski: Saszo Tatarchevskim (Macedonia) i Jackiem Sykulskim, a także przyjacielskiej integracji wszystkich uczestników, był koncert finałowy. W jego trakcie wybrzmiał utwór Iam semper skomponowany przez Jacka Sykulskiego do słów Olgi Tokarczuk.

Gościem specjalnym Festiwalu „Universitas Cantat” 2022 był wybitny gdański solista, perkusista, kameralista, dyrygent i promotor sztuki perkusyjnej – prof. dr hab. Piotr Sutt, który obecnie jest kierownikiem Katedry Perkusji Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Prowadził on interdyscyplinarne warsztaty zatytułowane „Magia rytmu i czar przestrzeni dźwiękowej”, podczas których chórzyści mieli okazję zagrać na przeróżnych instrumentach perkusyjnych, doskonalić poczucie rytmu w mniejszych, międzynarodowych grupach, doświadczyć improwizacji dźwiękowej na zadany temat (odgłosów maszyny, wpływania statku do portu, dżungli czy środowiska morskiego), a przede wszystkim – świetnie się bawić. Festiwal uświetnił również występ utytułowanej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales, The Bacewicz Percussion Ensemble oraz multiinstrumentalisty etnicznego T.ETNO Tomasza Drozdka.

Każdy zaproszony na festiwal chór zobowiązany był zaśpiewać dwa recitale w ramach koncertów towarzyszących. Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego pod kierunkiem Anety Majdy wykonał 50-minutowy i 20-minutowy repertuar na głównej auli UAM oraz w miejscowości Murowana Goślina na zaproszenie prof. Elżbiety Wtorkowskiej. Jednym z punktów wydarzenia było również spotkanie delegacji poszczególnych zespołów z prorektorem ds. współpracy międzynarodowej UAM, prof. Rafałem Witkowskim, w którym ze strony UG uczestniczyli: manager chóru – Magdalena Niestoruk, dyrygentka Aneta Majda oraz asystent i akompaniator Akademickiego Chóru UG – Filip Cieszyński.

JUBILEUSZOWY KONCERT W POLSKIEJ FILHARMONII BAŁTYCKIEJ

Tydzień po zakończeniu festiwalu poznańskiego, w sobotę 28 maja, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbył się koncert z okazji 75-lecia Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego im. Tadeusza Tylewskiego. W czasie koncertu premierowo wybrzmiała inspirowana morzem kompozycja Anny Rocławskiej-Musiałczyk Tam i tu, wykonana przez dwa znakomite chóry: Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego oraz Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego im. Tadeusza Tylewskiego.

W pierwszej części połączone zespoły wykonały Gaudeamus igitur, następnie każdy z chórów zaprezentował krótki recital a cappella. W drugiej części koncertu na scenie pojawili się uznani, wywodzący się z Trójmiasta, jazzmani: Mikołaj Trzaska (saksofon), Olo Walicki (kontrabas), Jacek Prościński (perkusja). Przy fortepianie zasiadła kompozytorka, Anna Rocławska-Musiałczyk. Połączone chóry (ponad stu śpiewaków) poprowadził Błażej Połom – dyrygent świętującego 75-lecie Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Niesamowita kompozycja muzyczna zamówiona specjalnie na jubileusz, do słów wiersza profesora Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego Bogdana Jaremina, została niezwykle entuzjastycznie przyjęta przez licznie zgromadzoną w Filharmonii Bałtyckiej publiczność, owacjom i zachwytom nie było końca. Atmosfera przyjaźni i dobrej współpracy, która towarzyszyła realizacji projektu oraz w trakcie koncertu, to piękna prognoza międzyuczelnianej kooperacji i wspólnych inicjatyw na najwyższym artystycznie poziomie. Akademicki Chór UG do występu przygotowali Aneta Majda oraz Filip Cieszyński, za organizację odpowiedzialna była Magdalena Niestoruk.

Aneta Majda
Magdalena Niestoruk


Załączniki

  • 64-65 (234 kB)
    05.08.2023