Strona główna 9 Aktualny numer 9 Relacja z 59 Ogólnopolskiego Seminarium Filmowego Polskiej Federacji DKF-ów

Relacja z 59 Ogólnopolskiego Seminarium Filmowego Polskiej Federacji DKF-ów

utworzone przez | gru 19, 2024 | Aktualny numer, Kultura

W dniach 8‒10 listopada 2024 roku na Uniwersytecie Gdańskim odbyło się 59 Ogólnopolskie Seminarium Filmowe Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, którego gospodarzem był Dyskusyjny Klub Filmowy UG „Miłość Blondynki”. Seminarium Filmowe to tradycyjne, coroczne spotkanie klubów filmowych z całej Polski, stwarzające doskonałą okazję do dyskusji, wspólnego oglądania filmów i wyjątkowych spotkań z twórcami filmowymi. Tegoroczna, 59 edycja Seminarium skupiła się wokół tematu cenzury i wykluczenia. Nadano jej tytuł „Cenzura jest potrzebna? Półkowniki wczoraj i dziś, cancel culture itp.”

Seminarium Filmowe rozpoczęło się seansem Wałęsa według Wałęsy (2014/2024, reż. A. Fidyk). Dopiero po nim nastąpiła oficjalna inauguracja wydarzenia, której dokonała wieloletnia członkini Dyskusyjnego Klubu Filmowego UG „Miłość Blondynki” oraz gospodyni Seminarium – dr Wanda Dittrich. Następnie głos zabrał Grzegorz Pieńkowski – dotychczasowy przewodniczący Polskiej Federacji DKF-ów. Nie zabrakło także powitalnej przemowy drugiego z gospodarzy i przewodniczącego DKF-u „Miłość Blondynki” – Tomasza Pupacza, który złożył również podziękowania i wręczył podarunki wieloletnim członkom klubu.

Po inauguracji filmowców czekała jeszcze nie lada gratka, a to za sprawą premierowego pokazu filmu Imago (2023) oraz spotkania z jego reżyserką, Olgą Chajdas, poprowadzonego przez Weronikę Orzechowską. Była to jedna z pierwszych okazji, aby dowiedzieć się od samej twórczyni, dlaczego ponad rok czekaliśmy na premierę tego filmu. W czasie spotkania rozmawiano też o trudnościach i ciekawostkach z planu, nie zabrakło również dyskusji i refleksji po projekcji, jak na dyskusyjne kluby filmowe przystało!

Pierwszy dzień zakończył się integracją DKF-ów z całej Polski, która odbyła się w zaprzyjaźnionej Klubokawiarni Index.

Drugi dzień Seminarium Filmowego rozpoczął się od porannych, zamkniętych obrad Polskiej Federacji DKF-ów, podczas których zostało zdane sprawozdanie z ostatniej kadencji członków Rady Federacji oraz zostali wybrani nowi jej członkowie. Po południu odbyły się seanse filmów: Nieproszony gość (1969/1990, reż. V. Venclik) oraz Ucho (1970/1989, reż. K. Kachyňa), do których prelekcje wygłosił Maciej Gil.

Następnie odbył się pokaz zamknięty, którego gościem specjalnym był Korek Bojanowski – reżyser Utraty równowagi (2024) i zdobywca Nagrody PFDKF-ów „Don Kichot” w tegorocznej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rozmowa dotyczyła debiutanckiego metrażu reżysera i poruszanego w filmie problemu traktowania studentów na studiach aktorskich oraz okołofilmoznawczych i nie tylko. Główny aspekt filmu idealnie wpisał się w tematykę cenzury, a więc czegoś, o czym „nie wolno mówić”. Rozmowę z Korkiem Bojanowskim poprowadziła Julia Küster.

Na zakończenie dnia odbył się wyjątkowy pokaz w duchu midnight screening, podczas którego wyświetlono brytyjski horror Cenzorka (2021, reż. P. Bailey-Bond). Była to ciekawa propozycja wyróżniająca się na tle całego programu, łącząca kino klasy B z ważnym – zwłaszcza dla historii polskiej kinematografii – tematem cenzury w kinie.

Ostatni dzień Seminarium Filmowego rozpoczęto seansem irańskiego tytułu Moje ulubione ciasto (2024) w reżyserii Maryam Moghaddam i Behtasha Sanaeehy. Wprowadzenia do filmu dokonał Artur Zaborski, który szczegółowo opowiedział o kinie irańskim w kontekście cenzury. Następnie przyszedł czas na jedną z najbardziej wyczekiwanych i kontrowersyjnych pozycji w kinie, czyli najnowszy film Romana Polańskiego The Palace (2023), którego fabuła zaskoczyła niejednego widza. Samo nazwisko reżysera stanowiło jeden z głównych i gorących tematów dyskusji, odbytej tuż po seansie. Widownia podzieliła się na dwa obozy odbiorcze: jedni przyjęli film z aprobatą, zaś drudzy ze zdecydowanie mniejszym zaangażowaniem. Dyskusję moderował Piotr Stelmaszczuk z DKF-u „Rewers” (Chełm).

Trzydniowe Seminarium Filmowe zamknięto klasyką polskiego kina i tytułem, który prawdopodobnie najbardziej kojarzy się z tematem cenzury, czyli Ucieczką z kina „Wolność” (1990, reż. W. Marczewski). Film został poprzedzony krótkometrażowym dokumentem o cenzorze ‒ Myślenie magiczne (1990, reż. J.W. Zarzycki) oraz prelekcją dr. Piotra Kurpiewskiego.

59 Ogólnopolskie Seminarium Filmowe Polskiej Federacji DKF-ów było, jak co roku, wyjątkową okazją do ponownego spotkania się członków klubów filmowych z całej Polski, a także do rozmaitych dyskusji i tego, co każdy kocha najbardziej, czyli oglądania filmów. Poruszone tematy: cenzury i cancel culture wydają się pozostawać jednymi z ważnych problemów kinematografii na całym świecie.

Dla gospodarza Seminarium ‒ DKF UG „Miłość Blondynki” ‒ była to kolejna okazja do celebracji 30-lecia działalności klubu. Niewątpliwie było to inspirujące wydarzenie, pełne refleksji i rozważań nad współczesnym kinem oraz miejscem DKF-ów na polskiej mapie.

Julia Küster


Wydarzenie współfinansowane ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Organizator: Polska Federacja Dyskusyjnych Klubów Filmowych
Współorganizatorzy: Dyskusyjny Klub Filmowy UG „Miłość Blondynki”, Akademickie Centrum Kultury UG „Alternator”, Uniwersytet Gdański
Patronat honorowy: Prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Piotr Stepnowski
Partner: Czeskie Centrum w Warszawie
Patroni medialni: portal Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, „Gazeta Uniwersytecka”


Załączniki