Latem mury uniwersyteckie w dużej mierze pustoszeją; studenci i pracownicy wyjeżdżają na wakacje, by wypocząć po męczącym roku. Jednak na uczelni wciąż pojawiają się ciekawe inicjatywy. Jedna z nich to szkoły letnie organizowane przez Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej w ramach współpracy Uniwersytetu Gdańskiego z Odeskim Uniwersytetem Narodowym im. Ilji Miecznikowa i dzięki wsparciu finansowemu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
SCIENCE SUMMER CAMPUS
Pierwsza z tegorocznych szkół letnich ‒ Science Summer Campus ‒ odbyła się w dniach 18‒31 lipca. Był to czas przepełniony wykładami, warsztatami, zajęciami integracyjnymi oraz zwiedzaniem Gdańska i jego okolic.
22 lipca uczestnicy szkoły zwiedzili Wydział Chemii, gdzie Mateusz Baluk i Damian Makowski, członkowie Rady Doktorantów UG, zaprezentowali im fascynujące eksperymenty, a 23 lipca Katarzyna Kryńska z CASiD poprowadziła warsztat „Artificial Intelligence in marketing – how knowledge and ability to use AI affects the effectiveness of marketing strategies”.
24 lipca uczestnicy szkoły zwiedzili Archiwum UG, po którym oprowadziła ich dr Monika Płuciennik – dyrektorka jednostki.
Kolejnego dnia Natalia Fiertek z Biura Współpracy Międzynarodowej poprowadziła dwuczęściowy warsztat pt. „How to save the world”, poruszający istotne kwestie związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Była to wyjątkowa okazja do dyskusji na temat globalnych problemów i sposobów ich rozwiązywania.
26 lipca dr Kornel Bielawski z CASiD i Instytutu Politologii UG zorganizował warsztat „Intercultural differences as a challenge for contemporary political science research”, dotyczący wyzwań, które badacze nauk politycznych (ale nie tylko) napotykają w trakcie badań terenowych poza Europą. Uczestnicy warsztatu dowiedzieli się, jak należy przygotować się do zagranicznego wyjazdu badawczego, a także poznali podstawowe zasady komunikowania się, wzorców współpracy i życia codziennego w muzułmańskim kręgu kulturowym. Spotkanie poparte było doświadczeniami nabytymi przez prowadzącego podczas badań prowadzonych w Indonezji. Tego samego dnia odbyła się również wycieczka do gdańskiego zoo, co pozwoliło wszystkim na chwilę relaksu na świeżym powietrzu.
Następne dni również były pełne atrakcji. 27 lipca odbyła się wycieczka do Twierdzy Wisłoujście i na Westerplatte. Uczestnicy szkoły poznali historię tych ważnych miejsc dzięki współpracy CASiD z Muzeum Gdańska. 29 lipca również upłynął pod znakiem zwiedzania, tym razem jednak Muzeum Bursztynu, Dworu Artusa oraz Ratusza Głównego Miasta.
LETNIA SZKOŁA PROMOCJI WARTOŚCI DEMOKRATYCZNYCH
Kolejną szkołą była Letnia Szkoła Promocji Wartości Demokratycznych. Celem wydarzenia, które odbyło się już po raz drugi, było zapoznanie uczestników z wartościami systemów demokratycznych, historią przemian demokratycznych w schyłkowej fazie istnienia PRL-u, w których Gdańsk odegrał szczególną rolę, a także z technicznymi aspektami realizacji filmów.
Udział w tej letniej szkole wzięło ośmiu studentów z Odeskiego Uniwersytetu Narodowego oraz grupa studentów z Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwsze zajęcia rozpoczęły się od sesji integracyjnej, umożliwiającej poznanie się oraz zbudowanie atmosfery współpracy i zaufania w grupie.
Następnie, w dniach 20–24 sierpnia, uczestnicy szkoły mogli wyrazić, jak rozumieją demokrację, poprzez realizację projektu artystycznego. Pod kierunkiem Macieja Łojewskiego, pracownika Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz właściciela Studia Filmowego Małpa, studenci stworzyli film, który nie tylko definiował ich postrzeganie demokracji, ale także wyrażał wdzięczność Polakom za wsparcie udzielone Ukrainie podczas trwającej wojny.
Kolejnym ważnym punktem programu było spotkanie z panią Agnieszką Owczarczak, przewodniczącą Rady Miasta Gdańska, która 26 sierpnia opowiedziała uczestnikom szkoły historię budynku, będącego siedzibą Rady, w którym się znaleźli, oraz wytłumaczyła im, jak funkcjonuje Rada, jakie są jej zadania i role. Studenci mieli również okazję zwiedzić budynek, gdzie z zainteresowaniem obejrzeli m.in. odświętny strój przewodniczącego Rady Miasta wraz z insygniami. Zadali również wiele pytań dotyczących funkcjonowania demokracji w praktyce oraz realizacji poszczególnych procedur na szczeblu samorządu lokalnego.
O tym, jak wyglądały przemiany demokratyczne w PRL-u w latach 80. XX wieku, opowiedzieli studentom już na Uniwersytecie Gdańskim dr Krzysztof Piekarski oraz dr Tomasz Lenkiewicz z Instytutu Politologii UG. Przedstawili oni kontekst polityczny i społeczny tamtego okresu, a także objaśnili główne momenty zwrotne w historii politycznej Polski. Było to cenne nie tylko dlatego, że obaj prelegenci są naukowcami i zajmują się naukami o polityce, ale także dlatego, że doskonale pamiętają czas, o którym opowiadali.
O demokracji i jej aspektach teoretycznych traktowało wystąpienie dr. Kornela Bielawskiego z CASiD i Instytutu Politologii UG. Doktor Bielawski omówił również współczesne zagrożenia dla demokracji oraz wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć dzisiejsze społeczeństwa. Następnie wspólnie z uczestnikami spotkania poddał system krytycznej analizie, podczas której pod lupą znalazły się takie zjawiska, jak populizm, polaryzacja polityczna czy też dezinformacja.
Uczestnicy szkoły mieli też okazję zwiedzić Europejskie Centrum Solidarności, gdzie zapoznali się z historią Solidarności oraz rolą tego ruchu w przemianach demokratycznych w Polsce i Europie. Wizyta w tej wyjątkowej instytucji pozwoliła im lepiej zrozumieć, jak ważną rolę odgrywała Solidarność w walce o wolność i prawa człowieka.
Studenci odwiedzili także Malbork, gdzie zwiedzali imponujący zamek krzyżacki, który jest jednym z najważniejszych zabytków w Polsce. Wycieczka ta była doskonałą okazją do poznania polskiej historii i kultury.
***
Uczestnicy obu szkół letnich wzięli również udział w spotkaniach z przedstawicielem władz uczelni, a jednocześnie kierownikiem projektu, dzięki któremu wizyty się odbyły, czyli prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia, dr. hab. Arnoldem Kłonczyńskim, prof. UG. Profesor Kłonczyński opowiedział nie tylko o historii, strukturze i misji Uniwersytetu Gdańskiego, ale także o tym, jak istotną rolę w jego funkcjonowaniu odgrywa współpraca międzynarodowa, w tym udział w sojuszu SEA-EU.
Uczestnicy letnich szkół zorganizowanych przez CASiD, opuszczając Gdańsk, zabrali ze sobą wiele nowych doświadczeń oraz wiedzę, którą zdobyli podczas różnorodnych aktywności. Szkoły były dla nich także doskonałą okazją do zawarcia nowych znajomości czy nawet ‒ nawiązania przyjaźni.
Katarzyna Kryńska
Kacper Wiśniewski