20 marca w Sali Teatralnej im. prof. Jerzego Limona odbyła się premiera studenckiego spektaklu Szymborska: kolaż. Wydarzenie towarzyszyło obchodom Święta Uniwersytetu Gdańskiego.
Tytuł spektaklu – Szymborska: kolaż nakreślił zarówno jego główną tematykę, jak i technikę wykonania. Wiersze, listy, wywiady, zdjęcia, anegdoty i inne, z pozoru przypadkowe, „skrawki” zostały połączone w koherentny obrazek sceniczny, którego spoiwem była postać Wisławy Szymborskiej – jej poruszająca wyobraźnię twórczość, nietypowe zainteresowania, wyjątkowa wrażliwość w obserwacji świata i umiejętność przekładania tego wszystkiego na język poezji.
Zamiarem twórców spektaklu było pokazanie różnych twarzy poetki oraz przedstawienie jej jako niezwykle ciekawej i złożonej postaci. Na scenie pojawiło się siedem Wisław, z których każdej przypisano cechę dominującą, wyróżniającą ją spośród pozostałych. Zabieg multiplikacji miał podkreślić wielowymiarowość i złożoność głównej bohaterki oraz pokazać ją z wielu perspektyw. Dorobek Wisławy Szymborskiej został poddany subiektywnym reinterpretacjom, a spośród faktów z życia wybrano zarówno te doniosłe – np. odczyt noblowski – jak i nietuzinkowe czy zabawne – m.in. jej upodobanie do kiczu czy fascynację nietypowymi przedmiotami. Nie była to jednak próba stworzenia scenicznej biografii, gdyż poetka bardzo się od tego typu działań wzbraniała. Wybrane urywki, strzępki i wycinki utworów czy informacji w całej swej różnorodności utworzyły nową całość, z której wyłonił się obraz Szymborskiej jako charyzmatycznej postaci, wymykającej się skrótowym opisom znanym z lekcji języka polskiego.
W role siedmiu Szymborskich wcielili się studenci pierwszego roku wiedzy o teatrze: Karolina Bogucka, Nina Ferdek, Hanna Klinkosz, Oliwia Owczarek, Maja Sielska, Elio Słomiński i Beata Zaprawa. Głos polemiki w stosunku do twórczości noblistki reprezentowała postać Widzki – w tej roli wystąpiła Sara Kordowska, studentka zarządzania i komunikacji w sztukach scenicznych.
Specjalnie na tę okazję Krzysztof Majda skomponował i zaaranżował muzykę do dwóch wierszy Wisławy Szymborskiej – Życie na poczekaniu oraz Miłość od pierwszego wejrzenia. W trakcie spektaklu utwory wykonało prowadzone przez niego Studio Wokalne UG. Współautorką muzyki do jednej z piosenek była Zuzanna Winter, którą można było usłyszeć w partii solowej.
W przedstawieniu pojawił się także element taneczny. Teatr Tańca „Kiosk Ruchu” zaprezentował przejmującą choreografię Agaty Gregorkiewicz. Bardzo nietypowo kolektyw wystąpił nie do muzyki, ale do słów wiersza Kot w pustym mieszkaniu przeczytanego przez samą Wisławę Szymborską, który został odtworzony z archiwalnego nagrania.
Kluczowym elementem spektaklu były liczne interakcje z publicznością. Poprzez zabawę w loterię połączoną z czytaniem wierszy i zaproszenie widzów do wyklejania kolażu udało się zaangażować publiczność w przebieg wydarzenia.
Opiekę artystyczną nad spektaklem objął Piotr Biedroń, aktor Teatru Wybrzeże, pedagog Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. W pracy wspierała go asystentka, Iga Bąbelek. Scenariusz napisała Barbara Madany z Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”.
Wydarzenie honorowym patronatem objęli: Jego Magnificencja Rektor UG, prof. Piotr Stepnowski, oraz Fundacja Wisławy Szymborskiej. Zostało ono wpisane do oficjalnego kalendarza obchodów Roku Wisławy Szymborskiej.
Zespół ACK