Strona główna 9 Aktualny numer 9 Uczelnie – Innowacje – Biznes

Uczelnie – Innowacje – Biznes

utworzone przez | kwi 26, 2025 | Aktualny numer, Współpraca

Współpraca nauki z biznesem dostarcza światu innowacyjne rozwiązania, które wpływają na rozwój wielu sektorów gospodarki. Ta kwestia była poruszana na Uniwersytecie Gdańskim 1 kwietnia br., podczas pierwszego dnia konferencji „Intellectual Property & Innovation Days”. Eksperci zaproszeni przez Centrum Transferu Technologii UG, zajmujący się na co dzień ochroną własności intelektualnej i przemysłowej oraz wdrażaniem i wsparciem finansowym innowacji, rozmawiali z przedstawicielami społeczności akademickiej Uczelni Fahrenheita, których badania i, co za tym idzie ‒ wynalazki, mogłyby zostać wdrożone w przemyśle i w przyszłości służyć społeczeństwu.

Ta synergia z roku na rok przynosi coraz więcej korzyści obu wspomnianym środowiskom. Uczelnie otrzymują środki na prowadzenie badań, rozwijanie projektów naukowych i możliwość ich wdrożenia w życie, a przedsiębiorstwa poprzez współpracę z cenionymi ośrodkami naukowymi mają szansę korzystnie wpłynąć na swój wizerunek jako renomowanego pracodawcy i stać się liderami w dziedzinie innowacji. Nic dziwnego, że przedstawiciele obu środowisk szukają możliwości wzajemnych spotkań i wspólnych dyskusji. Taką możliwością okazała się trwająca trzy dni konferencja „Intellectual Property & Innovation Days”, której patronem honorowym był Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Główni partnerzy wydarzenia to Polska Agencja Inwestycji i Handlu ‒ Grupa PFR oraz Porozumienie Akademickich Centrów Transferu Technologii (PACTT).

To już druga edycja tej konferencji. W zeszłym roku w całości odbywała się ona na Uniwersytecie Gdańskim. W obecnym roku organizację tego wydarzenia wzięły na siebie wszystkie trzy Uczelnie Fahrenheita. Pierwszego dnia spotkanie odbyło się na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie gospodarzem dla ponad 150 uczestników było Centrum Transferu Technologii (pomysłodawca konferencji), kierowane przez Katarzynę Gronowską.

Moderujący wszystkie wystąpienia i prelekcje zastępca dyrektora Centrum Transferu Technologii, Tomasz Chyrek, przypomniał na samym początku, że w Uczelniach Fahrenheita już po raz drugi trwa właśnie „Tydzień Własności Intelektualnej i Innowacji”, który swoją tematyką nawiązuje do Światowego Dnia Własności Intelektualnej, obchodzonego 26 kwietnia. Z tej okazji na całym świecie przypomina się badaczom i badaczkom oraz uczy studentów i studentki o sprawach dotyczących rodzajów własności intelektualnych i możliwości ich prawnej ochrony. Te jednostki akademickie, które zajmują się np. ochroną patentową i transferem technologii, koordynacją procesu uzyskania ochrony patentowej dla wyników prac badawczo-wdrożeniowych oraz ich komercjalizacją, mają okazję po raz kolejny zaprezentować swoją ofertę.

ŚWIAT NAUKI

Jako pierwszy gości powitał dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG, prorektor ds. rozwoju i finansów. Otwierając konferencję, wspomniał gościom o tym, jak ważną rolę w strategii rozwoju naszej uczelni odgrywa tzw. III misja, czyli intensyfikacja współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Dodał również, że na tę efektywność współpracy i budowania wartości dodanej ‒ zarówno dla UG, jak i dla interesariuszy zewnętrznych, w tym organizacji budujących potencjał rozwojowy Pomorza ‒ wpływają przede wszystkim ludzie. Uniwersytet Gdański to ponad 3000 pracowników, 11 wydziałów, a także 2 międzynarodowe agendy badawcze. Kształci on na blisko 100 kierunkach studiów i ponad 200 specjalnościach. Niezwykle intensywnie rozwijana jest tu wymiana międzynarodowa studentów. Między innymi dlatego właśnie UG stał się strategicznie ważną instytucją dla budowania kadr naszego regionu. ‒ Musimy również pamiętać, że w ostatnich latach perspektywa komercjalizacji badań naukowych nabiera coraz większego znaczenia, a my, podążając w tym kierunku, wychodzimy naprzeciw interesariuszom, biznesowi i otoczeniu społeczno-gospodarczemu ‒ podsumował swoje wystąpienie prof. Antonowicz.

Zaraz po nim gości konferencji w murach Wydziału Matematyki, Informatyki i Fizyki powitał jego dziekan, dr. hab. Marcin Marciniak, prof. UG. Na wstępie profesor podziękował władzom Centrum Transferu Technologii, że na miejsce organizacji konferencji wybrali właśnie Wydział MFI. Wyraził też przekonanie, że wybór ten ukierunkowany był wiedzą o tym, jak bardzo ta jednostka otwiera się na współpracę z otoczeniem gospodarczym. Przypomniał, że wydział w porozumieniu ze spółką celową UG Univentum Labs jest otwarty na zlecenia komercyjne w sferze IT. Dziekan wspomniał również o planach stworzenia wspólnie z Wydziałem Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej nowego kierunku drugiego stopnia, o nazwie: fizyka badawcza. Będą to studia z programem o ciekawej ofercie dla partnerów techno logicznych. Profesor Marciniak wspomniał również, że ogromne pole do współpracy z biznesem otwiera się przed matematyką. Coraz większe znaczenie mają bowiem badania w dziedzinie zastosowań matematyki i modelowania matematycznego. – Na koniec chciałbym nawiązać do słów pana prorektora, który wspomniał o międzynarodowych agendach badawczych na Uniwersytecie Gdańskim – powiedział prof. Marciniak. – Muszę podkreślić, że to głównie pracownicy naszego wydziału zasilają Międzynarodowe Centrum Teorii Technologii Kwantowych. Wspólnie z badaczami Centrum myślimy nad różnymi projektami badawczymi o charakterze aplikacyjnym.

POMOST ŁĄCZĄCY NAUKĘ Z BIZNESEM

Następnie o wystąpienie została poproszona zastępczyni prezesa Urzędu Patentowego RP, Aneta Stuleblak, która w swojej prelekcji zatytułowanej „Od pomysłu do wdrożenia patentu – tendencje” podała najważniejsze informacje na temat rodzajów własności intelektualnej. Opowiedziała również o dostępnych sposobach ich ochrony oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej w przedsiębiorstwie. Prelegentka uczulała zebranych na fakt, że wynalazek nie powinien być wcześniej nigdzie prezentowany – ani w czasopiśmie naukowym, ani na konferencji, ani na targach. Wniosek patentowy można zgłosić jedynie w przypadku innowacji, o których świat wcześniej nie słyszał. – Jestem z tym środowiskiem związana od ponad 20 lat i widzę, jak ogromną przemianę przechodzi w naszym kraju podejście do własności intelektualnej – mówiła Aneta Stuleblak. – Obserwuję, jak rozwija się współpraca między biznesem a nauką. Nie da się ukryć, że w tym zakresie istnieje jeszcze wiele wyzwań, z którymi będzie trzeba się zmierzyć. To ważne, aby w tym innowacyjnym ekosystemie zarówno przedsiębiorcom, jak i badaczom coraz lepiej się współpracowało. Przy czym trzeba pamiętać, że w dobie globalizacji i szybkiego postępu technologicznego ochrona własności intelektualnej jest wyjątkowo istotna. Własność intelektualna to nie tylko własność przemysłowa, czyli wynalazki, znaki towarowe, wzory przemysłowe czy oznaczenia geograficzne. To również prawo autorskie, ochro na wizerunku oraz baz danych. Wreszcie to ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa, czyli poufne informacje, które dotyczą kwestii technicznych, technologicznych, gospodarczych i organizacyjnych. To właśnie know-how najtrudniej wycenić – tłumaczyła.

Aneta Stuleblak podkreślała również, że własność intelektualna buduje przewagę konkurencyjną na rynku, a znajomość podstawowych zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej przekłada się na zwiększenie efektywności działania, współpracy z zewnętrznymi podmiotami, w tym z jednostkami badawczymi. Skuteczna ochrona własności intelektualnej to bezpieczeństwo handlowe, wzrost wartości firmy i jej większa rozpoznawalność. Istotnym z punktu widzenia ochrony własności intelektualnej jest wprowadzenie w firmie strategii zarządzania własnością intelektualną.

W dalszej części wystąpienia prelegentka opowiadała o tym, jak podejmowane są decyzje związane z tym, czy dany projekt będzie chroniony jako wynalazek. Naukowcy powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ich wynalazek rozwiązuje jakiś problem, czy ma charakter techniczny, czy jest nowy w skali światowej, czy posiada poziom wynalazczy i czy nadaje się do przemysłowego zastosowania. Podkreślała jednocześnie, że samo posiadanie prawa wyłącznego (np. patentu na wynalazek) nie oznacza jeszcze, że generuje ono zysk finansowy. Aby móc czerpać zyski z opatentowanego wynalazku, powinien on zostać skomercjalizowany. Zastępczyni prezesa Urzędu Patentowego RP wskazała kilka przykładów możliwej komercjalizacji wynalazku, takich jak sprzedaż autorskich praw majątkowych czy umożliwienie korzystania z danego rozwiązania w zamian za opłatę licencyjną ‒ nie tracimy wtedy praw do patentu, ale pozwalamy korzystać z niego innym. Należy jednak pamiętać, że przed każdą umową sprzedażową lub licencyjną istotna jest wycena wartości intelektualnej. To trudne zadanie, ale na polskim rynku pojawia się coraz więcej firm zajmujących się właśnie taką wyceną. Dodatkowo sam Urząd Patentowy w tym roku podejmuje działania, które mają wspierać komercjalizację i wdrażanie innowacyjnych projektów.

Warto nadmienić, że Urząd Patentowy od dawna wspiera przedsiębiorców i świat nauki, tworząc z myślą o nich przydatne narzędzia informatyczne. Platforma Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego (PUEUP) ułatwia komunikację z urzędem. Za jej pośrednictwem można dokonywać zgłoszeń, prowadzić korespondencję i posiadać w jednym miejscu wszystkie niezbędne dokumenty związane ze zgłoszeniem. Poszczególne komponenty Platformy PUEUP odpowiadają za dostęp do informacji, rejestrów, wyszukiwarek, konta użytkownika oraz płatności1.

Na przestrzeni ostatnich lat widzę, jak rośnie świadomość dotycząca wiedzy na temat ochrony własności intelektualnej – podsumowała zastępczyni prezesa UPRP. – Niemniej przed nami, przed nauką i biznesem, jest jeszcze wiele do zrobienia. Ta świadomość powinna być jeszcze większa. Tylko dwadzieścia procent uczelni w Polsce dokonuje zgłoszeń swoich wynalazków. To tylko osiemdziesiąt jednostek rocznie i tysiąc czterysta złożonych wniosków. Do tego niewiele z nich zostało skomercjalizowanych. W mojej ocenie nauka i biznes przy tworzeniu danego projektu powinny współpracować ze sobą od samego początku. Silna gospodarka to efektywna współpraca na tym polu, wdrażane wynalazki, z których można korzystać i ich wymierne efekty dla przedsiębiorców.

Następnie o dofinansowaniu projektów wdrożeniowych przez Centrum Transferu Technologii UG opowiadała jego dyrektorka, Katarzyna Gronowska. Dzięki swojej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu przedstawiciele Centrum są dużym wsparciem dla naukowców ‒ przeprowadzają ich przez cały proces patentowania i komercjalizacji wynalazku. Rozwijanie innowacji chronionych patentami oraz ich wdrażanie na rynek zyskuje wsparcie w postaci projektu Inkubator Rozwoju. Projekt ten, którego celem jest zwiększenie efektywności organizacji badawczych w zakresie współpracy z biznesem i komercjalizacji wyników prac badawczo- -rozwojowych, jest realizowany w ramach inicjatywy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Science4Business – Nauka dla Biznesu” i finansowany z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Za projekt odpowiada konsorcjum, w skład którego wchodzą, poza Uniwersytetem Gdańskim, lider projektu Politechnika Gdańska, Gdański Uniwersytet Medyczny oraz Politechnika Poznańska, a także spół-ki celowe tych uczelni: Univentum Labs – UG, Excento – PG oraz Politechnika Innowacje – PP. Na Uniwersytecie Gdańskim zadania związane z projektem realizować będzie właśnie Centrum Transferu Technologii we współpracy ze wspomnianą spółką Univentum Labs. Obie jednostki będą analizować potencjał organizacji badawczych, identyfikować innowacyjne projekty i oceniać ich możliwości wdrożeniowe. Poza tym spółka Univentum Labs ma wspierać prace z zakresu innowacji społecznych oraz IT, a Centrum ma dofinansować prace przedwdrożeniowe związane m.in. z rozwojem wynalazków oraz certyfikacją laboratoriów2.

Jesteśmy po to, aby pomóc, i wiemy, jak to robić ‒ mówiła Katarzyna Gronowska. ‒ Pieniądze, które uzyskaliśmy na wdrożenie tego projektu, są środkami, które pomogą nam lepiej przygotować dany wynalazek do wdrożenia. W ramach tego projektu mamy do wykonania trzy główne zadania. Po pierwsze, mapowanie potencjału organizacji badawczych. Przy czym istotna jest dla nas inwentaryzacja technologii wynalazków, które już posiadamy w swojej bazie. Zależy nam bowiem na tym, aby dowiedzieć się, czego potrzebuje przemysł i w jaki sposób należałoby ukierunkować te badania, aby dzięki potrzebom danego przedsiębiorstwa móc ten pomysł wdrożyć w życie. Po drugie, istotny dla nas jest marketing oferty technologicznej, czyli przygotowanie ofert, poszukiwanie partnerów, czyli nabywców owego wynalazku za pośrednictwem targów – oczywiście po wcześniejszej ochronie tego wynalazku w Urzędzie Patentowym. Po trzecie, ważne jest prowadzenie prac rozwojowych dla konkretnych wyników badań celem podwyższenia gotowości technologicznej danego wynalazku.

ŚWIAT BIZNESU

Pod koniec swojego wystąpienia Katarzyna Gronowska zapowie działa jako prelegentkę dr Katarzynę Kujawską-Skowrońską, manager ds. medycznych z Roche Diagnostic ‒ jednej z największych biotechnologicznych firm na świecie. Doktor Kujawska-Skowrońska opowiedziała zebranym, jak sprawić, aby innowacje znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości: – Bardzo mnie cieszy, że takie jednostki jak Centrum Transferu Technologii UG powstają na uczelniach. Z mojej perspektywy to bezcenne wsparcie, które może młodych naukowców przeprowadzić przez ten skomplikowany proces komercjalizacji.

Prelegentka podkreśliła także, że taka konferencja to rzadka okazja do spotkania tylu ekspertów oraz zadania im istotnych pytań. Przyznała, że przez wiele lat była wykładowczynią i doskonale zna środowisko akademickie. Ta wiedza teraz pomaga jej w kontaktach z tym środowiskiem z perspektywy przedsiębiorczyni. – Z mojego punktu widzenia najważniejsze jest napędzanie konkurencyjności. Przedstawiciele Centrum Transferu Technologii UG wspierają naukowców w nawiązywaniu kontaktów z biznesem – wyjaśniła dr Kujawska–Skowrońska. ‒ Jako przedstawicielka tej drugiej strony uważam, że trzeba rozmawiać, aby nie okazało się, że może być już za późno na współpracę i wdraża nie innowacji. Przykładem mogą być badania nad endometriozą prowadzone przez różne zespoły na kilku uniwersytetach. Kiedy jedni z naukowców zwrócili się do nas o wsparcie, okazało się, że rozwiązania są już na ukończeniu po stronie korporacyjnej.

Doktor Kujawska-Skowrońska zaproponowała, aby naukowcy i instytucje wspierające badaczy pamiętali, że większość przedsiębiorstw jest zrzeszonych w Izbach Gospodarczych. ‒ W mojej dziedzinie ‒ mówiła ‒ prężnie działa na przykład Izba POLMED, organizacja skupiająca producentów i dystrybutorów wyrobów medycznych na polskim rynku. Warto udać się do takich izb i przedstawić swoje pomysły ich komórkom innowacyjnym. Być może znajdzie się ktoś, kogo z góry zainteresuje nasz wynalazek i będzie to początek owocnej współpracy.

Prelegentka podkreśliła, że korporacja powinna otrzymać dane związane z populacją docelową oraz wpływem na system ochrony zdrowia, które pomogą jej podjąć decyzje. Korporacja musi wiedzieć, czy wdrażane będzie badanie, czy może lek, ile osób może skorzystać z tego rozwiązania oraz jakie są możliwości jego wprowadzenia poza granicami kraju. Jednym słowem, poznając świat biznesu i kontaktując się z nim jeszcze przed etapem prowadzenia badań, można realnie wstrzelić się w niszę i być autorem wspaniałego rozwiązania, które autentycznie wpłynie na świat.

WDRAŻANIE INNOWACJI W DUŻYCH FIRMACH – WYZWANIA, PRAKTYKA I LUDZIE

Podczas konferencji „Intellectual Property & Innovation Days” na Uniwersytecie Gdańskim głos zabrał również Mateusz Linda, Head of AI w Hapag-Lloyd AG, jednej z największych firm kontenerowych na świecie. W swoim wystąpieniu skupił się on na praktycznych aspektach wdrażania innowacji w dużych organizacjach oraz na barierach, które często napotykają liderzy takich zmian.

Na przykładzie działań podejmowanych przez Hapag-Lloyd – firmę obecnie operującą w 140 krajach, z flotą 300 statków i rocznym transportem 12 mln kontenerów – prelegent pokazał, jak innowacje, w tym narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, zmieniają sposób działania globalnych korporacji. Firma wykorzystuje m.in. modele predykcyjne do przewidywania zawinięć statków, AI do zarządzania zgłoszeniami klientów oraz wewnętrzną platformę Generative AI wspierającą codzienne zadania pracowników.

Prelegent podkreślił, że kluczem do skutecznego wdrażania innowacji nie jest sama technologia, ale ludzie – ich podejście, otwartość na zmiany i kultura organizacyjna. Wymienił wiele barier, które mogą spowolnić lub zablokować proces innowacji: od oporu przed zmianą, przez niewystarczające zaangażowanie menedżerów, aż po ograniczenia regulacyjne czy przestarzały stos technologiczny.

Receptą na te wyzwania są dobre praktyki: iteracyjne podejście, praca w interdyscyplinarnych zespołach, edukacja interesariuszy na każdym etapie projektu, a także współpraca z tzw. early adopters – osobami otwartymi na testowanie nowości. Do ważnych elementów należą także mierzenie efektów i ich transparentna komunikacja wewnątrz firmy. Mateusz Linda zaznaczył, że porażki są nieodłącznym elementem procesu innowacyjnego i nie powinny zniechęcać – ważne, by działać elastycznie, ale z myślą długoterminową.

Na zakończenie wystąpienia Mateusz Linda zaznaczył, że naukowcy i innowatorzy powinni lepiej rozumieć realia biznesowe, szukać partnerów wśród działów biznesowych firm i brać pod uwagę ich cele roczne. To właśnie dzięki takiej współpracy pomiędzy nauką a przemysłem możliwe jest stworzenie rozwiązań, które nie tylko powstaną, ale także zostaną z sukcesem wdrożone. – Pamiętajmy przy tym, że równie ważne jest zbudowanie i pielęgnowanie sposobu myślenia oraz działania na poziomie zespołu – opowiadał Mateusz Linda. ‒ Działajmy po partnersku, liczmy się z ewentualnymi niepowodzeniami i bądźmy elastyczni, myśląc też długoterminowo. Nie zapominajmy jednocześnie o umiejętnym zarządzaniu czasem trwania projektu. Ten proces musi być dobrze określony.

Następnym prelegentem był Przemysław Włoczkowski, dyrektor Sektora High Tech, Elektroniki i Inżynierii Przemysłowej z firmy Sii Polska, wiodącego dostawcy doradztwa technologicznego, transformacji cyfrowej oraz usług inżynieryjnych i biznesowych w Polsce. Opowiedział on zebranym m.in. o uldze podatkowej na badania (ang. Research Tax Credit ‒ CIR) jako mechanizmie ulgi podatkowej, którego celem jest wspieranie innowacji i prac badawczo-rozwojowych we Francji. Niemal każda działalność, taka jak badania stosowane, podstawowe czy rozwój eksperymentalny, może podlegać CIR. Niemniej, aby za kwalifikować się do objęcia taką ochroną, badania muszą być prowadzone na terenie Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. We Francji stawka odliczenia uzyskana w ramach ulgi podatkowej na badania naukowe wynosi maksymalnie 100 mln euro. Firma Sii otrzymała akredytację ulgi podatkowej na badania. Posiada certyfikat EAL6+ m.in. w zakresie rozwoju oprogramowania przeznaczonego dla układów scalonych i oprogramowania wbudowanego, dla produktów kart inteligentnych. – Dlaczego firmy inwestują w innowacje badawcze? Po to, aby chronić swoją pozycję na rynku – tłumaczył Przemysław Włoczkowski. – W Sii chronimy innowacyjne produkty naszych klientów, zabezpieczamy ich pomysły i plany, tak aby zbyt wcześnie nie weszły na rynek i aby klient zarobił na nich pieniądze.

Kolejny prelegent, Arek Kwoska, CEO firmy Rebels Valley, koncentrującej się na technologii i transformacji cyfrowej, wspierającej start-upy w procesie zdobywania klientów korporacyjnych oraz pozyskiwania środków na rozwój, opowiadał o tym, dlaczego nie warto zakochiwać się w swoim rozwiązaniu. Stwierdził on, że przez systemowe błędy upada 90% start-upów, a 42% ‒ z powodu nierozpoznania przez swoich założycieli potrzeb rynku i wymyślania rozwiązań na nieistniejące problemy.

Prezentacja Arka Kwoski pokazała, że za masową porażką start-upów może stać uzależnienie. – Gdy tworzysz rozwiązania, technologie, wynalazki, twój mózg uwalnia dopaminę ‒ neuroprzekaźnik odpowiedzialny za efekt nagrody – opowiadał. – Co istotne, dzieje się to niezależnie od ich faktycznej wartości rynkowej ‒ nagradzamy się za sam proces tworzenia. Dodatkowo efekt posiadania sprawia, że natychmiast przewartościowujemy swoje pomysły, a błąd potwierdzenia filtruje niewygodne sygnały z rynku.

Arek Kwoska podkreślił też, że aby start-up nie stał się częścią 42% start-upów budujących nie potrzebne produkty, trzeba nauczyć się kochać problem, a nie ‒ rozwiązanie. Jeśli ludzie nie mówią: „Nareszcie ktoś to rozwiązał!”, prawdopodobnie innowator marnuje swój czas. Ważne jest, aby zamiast wymyślać rozwiązania na nieistniejące problemy, znajdować rozwiązania rzeczywistych problemów klientów.

***

Podczas pierwszego dnia konferencji „Intellectual Property & Innovation Days” swoje wystąpienia mieli również przedstawiciele sektora publicznego, którzy podzielili się z uczestnikami spotkania wiedzą z zakresu zdobywania funduszy na projekty badawczo- -wdrożeniowe. Natalia Tsen, konsultantka z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, zaprezentowała program grantów rządowych, Jolanta Kalisz oraz Magda Szwedowska z Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich (PIFE) w Gdańsku z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego opowiedziały o Funduszach Europejskich na prace badawczo-rozwojowe i wreszcie Renata Downar-Zapolska, kierowniczka Horyzontalnego Punktu Kontaktowego Programów Ramowych UE Polska Północna na Politechnice Gdańskiej mówiła o tym, jak zdobyć finansowanie na innowacyjne badania i wdrożenia z programu Horyzont Europa.

Nowością, która spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników konferencji, okazała się strefa stoisk partnerskich i punktów konsultacyjnych, zorganizowana na UG. To tam dzięki współpracy z Agencją Rozwoju Pomorza (ARP), Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich (PIFE) z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Horyzontalnym Punktem Kontaktowym Pol-ska Północna (HPK PP) można było porozmawiać o możliwościach finansowania prac B+R jednostek naukowych we współpracy z biznesem . Na uwagę zasługuje również fakt, że w strefie punktów konsultacyjnych znajdowali się przedstawiciele Centrum Transferu Technologii UG, rzecznicy patentowi, reprezentanci Biura Wsparcia Przygotowania Projektów – Inkubatora Projektowego UG oraz Univentum Labs – spółki celowej UG.

DEBATA „UCZELNIE – INNOWACJE – BIZNES”

Na koniec dnia wszyscy przedstawiciele środowiska biznesu, którzy opowiedzieli o wdrażaniu wynalazków i innowacyjnych rozwiązań z punktu widzenia korporacji, wzięli udział w debacie prowadzonej przez przedstawiciela środowiska nauki, dr. hab. Pawła Antonowicza, prof. UG. Jako przedstawiciel tego sektora w debacie uczestniczył również prof. dr hab. Łukasz Rudnicki z Międzynarodowego Centrum Teorii Technologii Kwantowych UG. Wszyscy rozmówcy stwierdzili, że do wzajemnego i efektywnego partnerstwa niezbędne jest wy pracowanie dobrych rozwiązań komunikacji pomiędzy tymi środowiskami. Nauka ma mieć odbiorcę. Zarówno tego o zasięgu krajowym i międzynarodowym, jak i tego o zasięgu regionalnym. Świat biznesu może ewoluować razem z nowoczesną technologią oraz sztuczną inteligencją, ale wciąż opiera sią on na najlepszych umysłach badaczy, którzy swoją wiedzę kształtują na uczelniach. Rozmówcy podkreślili, że dobrym przykładem jest holistyczne podejście do opracowania strategii uczelni na poziomie wydziałów, z wykorzystaniem wiedzy o zapotrzebowaniu poszczególnych przedsiębiorstw w regionie. Tym samym warto zastanowić się nad spotkaniami zespołów projektowo- -badawczych z reprezentantami lokalnych korporacji w celu przedstawienia innowacji projektowych, które mogłyby być wykorzystane, a więc sfinansowane. To doskonała okazja do wspierania bardziej otwartego i nieformalnego dialogu między środowiskiem akademickim a biznesem. Dialogu, który jednocześnie będzie napędzał współpracę i innowacje badawcze.

***

Kolejne dni konferencji odbyły się już w murach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Politechniki Gdańskiej.

Sylwia Dudkowska-Kafar


1 https://uprp.gov.pl/pl/uslugi-online (dostęp: 23.04.2025).
2 https://ctt.ug.edu.pl/pl/inkubator-rozwoju/ (dostęp: 23.04.2025).
3 https://ctt.ug.edu.pl/pl/intellectual-property-innovation-days/ (dostęp: 23.04.2025).


Załączniki