Gdańsk. Atlas Historyczny Miast Polskich. Tom I: Prusy Królewskie i Warmia, z. 9, red. Wiesław Długokęcki
Dzięki szczegółowym opisom, planszom tematycznym oraz pochodzącym zarówno z polskich, jak i zagranicznych zbiorów reprodukcjom planów i widoków czytelnik ma możliwość przeniesienia się w czasie oraz poznania przestrzenno-funkcjonalnego rozwoju Gdańska od średniowiecza po XX wiek.
Autorzy: Tomasz Błyskosz, Grzegorz Bukal, Wiesław Długokęcki, Jacek Friedrich, Edmund Kizik, Zofia Maciakowska, Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk, Henryk Paner, Zbigniew Polak i Wojciech Szymański.
Opracowanie kartograficzne: Witold Hazuka, Dominika Gzowska i Zofia Maciakowska.


Dominik Aziewicz, Polityka właścicielska państwa polskiego w obszarze przedsiębiorstw w latach 1989–2023
Przekształcenia własnościowe stanowiły jeden z najważniejszych elementów transformacji polskiej gospodarki. Pomimo przeprowadzonej w Polsce prywatyzacji wiele przedsiębiorstw pozostało pod kontrolą właścicielską Skarbu Państwa. Przedsiębiorstwa pozostające w domenie państwowej działają w sektorach strategicznych i w istotny sposób wpływają na gospodarkę. Z tego względu polityka właścicielska państwa stanowi ważną część polityki gospodarczej.
Dominik Aziewicz analizuje prowadzoną w Polsce politykę właścicielską, wykorzystując narzędzia oferowane przez teorie związane z Nową Ekonomią Instytucjonalną. Wskazuje na zmiany, jakie zachodziły w polityce właścicielskiej po 1989 roku, i porównuje mechanizmy stosowane w Polsce z najlepszymi światowymi wzorcami.
Zbigniew Opacki, Dagmara Płaza-Opacka, Tadeusz Wenda. Budowniczy portu Rzeczy pospolitej
W 1920 roku Polska po latach zaborów i braku własnej państwowości wróciła nad Bałtyk. Niewielki skrawek wybrzeża był jednak zupełnie niezagospodarowany. Brakowało na nim choćby jednego większego portu mogącego obsługiwać flotę wojenną i handlową. Mimo to wizjonerstwo grupy ówczesnych polityków oraz ekspertów branży morskiej pozwoliło na zbudowanie własnego portu, otwierającego Polskę na świat. Lokalizację portu wybrał inżynier Tadeusz Wenda, który także go zaprojektował i nadzorował jego budowę. Stworzył dzieło, które pozwoliło na rozwój gospodarczy kraju oraz rozwinięcie żeglugi i handlu zamorskiego. Realizacji tego zadania Wenda poświęcił 17 lat pracy. Gdyński port był i jest dumą nie tylko rządzących, ale też całego społeczeństwa, a miasto, które przy nim wyrosło, stało się symbolem nowoczesności.
Wciąż jednak niewiele wiadomo o samym Tadeuszu Wendzie. Kim był budowniczy portu Rzeczypospolitej? Na to pytanie odpowiada książka otwierająca serię Gdynia w Nowym Świetle. Współwydawcą publikacji jest Muzeum Miasta Gdyni.


Jan Burnewicz, Aleksandra Koźlak, Transport w ujęciu holistycznym
Autorzy przedstawiają kompleksowe podejście do badania zjawisk transportowych z uwzględnieniem rodzaju wiedzy, przestrzeni, czasu, technologii i organizacji. Autorska koncepcja holizmu transportowego polega na stworzeniu komplementarnego układu podejść teoretycznych: inżynieryjnych, ekonomicznych, prawnych, historycznych, geograficznych, psychologicznych, socjologicznych, militarnych i ekologicznych. Elementem składowym tej koncepcji jest także wiedza praktyczna o transporcie, która częściowo jest utrwalana, a częściowo pozostaje ukryta.
Katarzyna Łasak, Social, Economic and Cultural Rights and the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms
Naruszenia praw człowieka są konsekwencją funkcjonowania systemów opartych na niesprawiedliwości i nierówności, świadomie tworzonych oraz wzmacnianych przez polityki społeczne, gospodarcze i ogólne, które kształtują sytuację państwa. Książka Katarzyny Łasak stanowi podsumowanie międzynarodowej praktyki w zakresie praw społecznych jako kategorii prawnej oraz ich ochrony. Autorka opiera się na teoretycznych założeniach praw społecznych i analizuje je z perspektywy orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC).
Pierwsza część publikacji wprowadza do problematyki ochrony praw społecznych w systemie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 1950 roku. Część druga ukazuje, w jaki sposób prawa społeczne mogą być interpretowane przez ETPC, na podstawie Konwencji, jako realne uprawnienia wykorzystywane dla popierania sprawiedliwości społecznej.
***
Wszystkie publikacje można znaleźć w księgarni internetowej Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego (www.wydawnictwo.ug.edu.pl) lub w Księgarni Uniwersyteckiej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego.
Milena Szabat