Strona główna 9 Aktualny numer 9 Jubileuszowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025. 20 lat doświadczeń i spotkań

Jubileuszowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025. 20 lat doświadczeń i spotkań

utworzone przez | lis 26, 2025 | Aktualny numer, Nauka i edukacja

Dziesiąta, jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025 zgromadziła ponad 70 gości z ośrodków naukowych z Polski i zagranicy. Obfitowała w wiele wydarzeń, były to m.in. wykłady plenarne, obchody 35 lat pracy twórczej profesora Zbigniewa Treppy, debata o mediach publicznych, dyskusje w ramach podstolików medialnych, pokaz filmu The Grave, wręczenie nagród w konkursie Medi@stery oraz VII Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

MEDIA-BIZNES-KULTURA to międzynarodowa konferencja naukowa, która odbywa się co dwa lata i jest organizowana przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Gromadzi ona naukowców z ośrodków naukowych z Polski i zagranicy, przedstawicieli biznesu, pracowników mediów oraz instytucji kultury współpracujących z mediami ‒ jest jednym z najbardziej znaczących spotkań teoretyków i praktyków oraz forum wymiany poglądów na temat etycznych, technologicznych, kulturowych oraz rynkowych procesów związanych z komunikacją społeczną i mediami. Dziesiąta, jubileuszowa edycja koncentrowała się na zagadnieniach inkluzywności w mediach i komunikacji.

Uroczyste otwarcie konferencji odbyło się z udziałem dr hab. Urszuli Patockiej-Sigłowy, prof. UG ‒ prorektorki ds. studenckich UG oraz prof. dr. hab. Michała Harciarka ‒ dziekana Wydziału Nauk Społecznych UG.

Konferencję otworzyła dyrektorka Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG, dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG. W swoim wystąpieniu zwróciła ona uwagę na tematykę tegorocznych obrad oraz jubileuszowy charakter konferencji: ‒ W przestrzeni przyjaznego nowym ideom Gdańska możemy się spotykać i dzielić doświadczeniem, wiedzą i innowacyjnym podejściem do wyzwań współczesności. Innowacyjność to jednak kategoria nie tylko ekonomiczna, lecz także społeczna i kulturowa – zależna od zaufania, współpracy i wymiany idei. To przesłanie jest nam bliskie. Chcemy mówić o innowacji, która nie wyklucza, lecz włącza, o rozwoju, który rodzi się ze spotkania, a nie z rywalizacji – podkreśliła.

Wykłady plenarne wygłosili: prof. dr hab. Iwona Hofman (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski (Akademia Leona Koźmińskiego), redaktor Alina Kietrys, prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Józef Majewski (Uniwersytet Gdański), dr hab. Katarzyna Kopecka-Piech, prof. UMCS, dr Kamil Fil, Julia Parafiniuk (Uniwersytet Marii Curie–Skłodowskiej w Lublinie). W wykładach prelegenci podejmowali tematykę mediów publicznych, pokolenia milenialsów w mediach, integracyjności nauk o komunikacji społecznej i mediach, kondycji współczesnego dziennikarstwa oraz popkultury w mediach. Zgodnie z ideą tegorocznej konferencji była to szeroka debata o inkluzywności w mediach i komunikacji, rozumianej jako reprezentacja różnorodnych grup społecznych, otwarty dostęp do informacji oraz aktywne uczestnictwo w debacie publicznej.

W ramach tegorocznej konferencji odbyła się uroczystość poświęcona 35-leciu pracy twórczej prof. dr. hab. Zbigniewa Treppy nad sferą kultową w nurcie sztuki fotomedialnej. Laudację wygłosił prof. dr hab. Józef Majewski, a okolicznościowy referat: „Sacrum w sztuce współczesnej” – dr Roman Nieczyporowski. Za swoją pracę i wkład w rozwój naszej uczelni prof. dr hab. Zbigniew Treppa został uhonorowany Srebrnym Medalem Uniwersytetu Gdańskiego: Doctrinae Sapientiae Honestati. Goście mieli także możliwość obejrzenia wystawy „HaDerech czyli Ta Droga”. Otworzyła ją dr hab. Karolina Aszyk–Treppa, prof. UG, która wspólnie z prof. Treppą stworzyła na Wydziale Nauk Społecznych UG Galerię 301.

Ważnym momentem konferencji było wręczenie nagród laureatom ogólnopolskiego konkursu Medi@stery za najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach. Konkurs jest organizowany cyklicznie przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG i został zainicjowany w celu promowania naj wybitniejszych prac absolwentów magisterskich studiów dziennikarskich. Laureatką pierwszego miejsca w 11 edycji konkursu została Anna Grabowska za pacę: Art Branding – promocja przez sztukę. Charakterystyka i analiza zjawiska w oparciu o wybrane przykłady (promotor: dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński). Drugie miejsce zajęła Anna Kulma za pracę Media społecznościowe jako instytucja socjalizacji politycznej na przykładzie młodzieżówek polskich partii politycznych (promotor: prof. dr hab. Agnieszka Hess, Uniwersytet Jagielloński). Trzecie miejsce przypadło Agacie Myszce za pracę: Zmiany w języku polskich ogłoszeń o pracę w latach 1995‒2024. Analiza porównawcza (promotor: dr hab. Magdalena Hodalska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński). Nagrody wręczyły: dyrektorka Instytutu ‒ prof. Małgorzata Łosiewicz oraz wicedyrektorka – dr hab. Anna Ryłko-Kurpiewska, prof. UG. Rozmowę z laureatkami poprowadziła Paulina Kozień, studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej UG. Główną nagrodą dla laureata pierwszego miejsca jest publikacja zwycięskiej pracy w formie książki, a w czasie uroczystości wręczenia nagród Medi@stery publiczność ma możliwość wysłuchania fragmentów wydanej pracy z poprzedniej edycji. W tym roku odczytany został fragment książki Agnieszki Kurpias: Krytyka literacka w mediach społecznościowych (promotor: prof. dr hab. Iwona Hofman, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), która została laureatką konkursu w 2024 roku.

W czasie konferencji odbyła się otwarta debata o mediach publicznych pt. „Bitwa o inkluzywność. Co dalej z mediami publicznymi?”, którą moderowali: dr Monika Białek oraz dr hab. Konrad Knoch (Uniwersytet Gdański). W debacie w roli ekspertów udział wzięli: prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski, redaktor Mariusz Szmidka („Zawsze Pomorze”), prof. dr hab. Iryna Ivanowa (Charkowski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny im. Semena Kuznetsa) oraz prof. Yuliya Nesteriak i prof. Yurij Nesteriak (Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie).

Sercem konferencji są panele naukowe, które w czasie 10, jubileuszowej edycji odbyły się w nowej formule podstolików medialnych. Jak podkreśliła dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG: – Wprowadzając podstoliki medialne, przyjęliśmy zarazem ideę slow conference, zainspirowaną ruchem slow science. Choć szybkie tempo nauki jest ważne, potrzebujemy też czasu, by myśleć, czytać, rozmawiać i rozwijać idee. Naszym celem jest kultura refleksji i współpracy, która służy zarówno nauce, jak i społeczeństwu.

Obrady w podstolikach toczyły się wokół kilku kluczowych obecnie w obszarze mediów tematów: „Jak rozmawiać inkluzywnie o historii, kulturze i sztuce?” (moderator: dr hab. Konrad Knoch), „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości” (moderatorka: dr Beata Czechowska-Derkacz, Uniwersytet Gdański), „Komunikowanie polityczne: zagrożenia dla systemu demokratycznego” (modera-torzy: dr Michalina Ahmad, dr Grzegorz Kapuściński, dr Dominika Rafalska, dr hab. Jacek Wojsław, Uniwersytet Gdański), „Edukacja medialna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu” (moderatorka: dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin, prof. UPJPII, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II), „Komunikowanie w liturgii: współczesne wyzwania dla wizualności w kulcie” (moderator: prof. dr hab. Zbigniew Treppa).

W ramach podstolika medialnego „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości” odbyło się podsumowanie „Międzynarodowego Projektu SUMED: Sustainable multidimensional media contents”, realizowanego na Uniwersytecie Gdańskim w ramach programu Erasmus+, pod kierunkiem dr Beaty Czechowskiej Derkacz. Spotkanie było okazją do zaprezentowania referatów, których tematyka dotyczyła wprowadzania celów zrównoważonego rozwoju w środowisku medialnym, a także podzielenia się doświadczeniem i dobrymi praktykami z realizacji projektu. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele wszystkich uczelni partnerskich: prof. Ġorġ Mallia, dr Monika Masłowska (University of Malta), Milla Järvipetäjä (Turku University of Applied Sciences), dr Julio González Liendo (Universitat Politècnica de València), dr Dominik Chomik (Uniwersytet Gdański) oraz przedstawicielki lidera projektu, INNOCAMP PL: dr Magdalena Jagiełło-Rusiłowska i Julia Solarz. Wprowadzeniem w tematykę obrad był referat dr hab. Sylwii Mrozowskiej, prof. UG, dyrektorki Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego pt. „Zrównoważony rozwój jako wyzwanie cywilizacyjne. Czy uczelnie są na to przygotowane?”.

Podsumowaniem pierwszego dnia konferencji MEDIA-BIZNES–KULTURA była projekcja filmu pt. The Grave (Mogiła), w reżyserii Alliego Wharfa, a po projekcji można było wysłuchać rozmowy z autorem zdjęć do filmu Oleksijem Yeroshenką, którą poprowadziła dr Dominika Rafalska (Uniwersytet Gdański). Zwieńczeniem drugiego dnia konferencji było VII Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

W organizację i medialną obsługę konferencji zaangażowali się studenci UG z kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, a szczególnie aktywnie studenci kół naukowych: Radiowców, CDN, Neptun TV oraz Inspiar, na co dzień tworzący studenckie media Uniwersytetu Gdańskiego: Radio MORS, Portal Internetowy CDN oraz telewizję Neptun TV.

Beata Czechowska-Derkacz
Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG


Załączniki

  • 28-31 (2 MB)
    25 listopada 2025